RSS

Alice Munro: Check!

09 Feb

Det här går ju riktigt bra ju! Andra författaren i årets Boktolva är läst: Alice Munro! Hon har förekommit i spekulationer kring möjliga nobelpristagare och har vunnit en massa priser för sitt författarskap och jag har varit sugen på att läsa henne länge, länge. För att få detta gjort så hade jag en strategi: 1. Att ha med henne i min Boktolva 2. Att se till att välja henne när det var min tur att välja bok i vår bocirkel. (Att jag redan hade ett eget ex av boken som jag fått i ett bokbyte av Cissi räckte alltså inte. Skandal.)

Nu är det ett väldigt antiklimax att sitta här hemma med tre sjuka barn och vara rätt krasslig själv och missa kvällens bokcirkelträff då Kärlek vänskap hat ska diskuteras, men det är inte mycket att göra åt saken. Jag får diskutera lite med mig själv här på bloggen i stället (och kanske med er läsare?)!

Jag ger Kärlek, vänskap, hat 8 av 10, jag tycker så mycket om den och påminns återigen att noveller är grymt underskattade! Förr läste jag aldrig noveller, nu har jag läst några stycken novellsamlingar och gemensamt för dem är att jag tyckt om dem alla. Så jag är nog – tvärtemot vad jag ibland själv tänker – en sån som gillar noveller!

Alice Munro är så klart en ypperlig berättare, men ännu mer imponeras jag över hur väl hon disponerar sina historier. Novellerna är ca 40-50 sidor långa och på dessa sidor lyckas Munro få oss läsare att direkt sugas in i berättelsen. Det blir aldrig svårt att hänga med i ”vem som är vem” eller förstå sammanhanget. Allra mest tycker jag om den första novellen som heter likadant som samlingen, Kärlek, vänskap, hat, och den sista, Björnen sover. I den första så har Munro ett ovanligt berättargrepp som innebär att först får vi veta lite om A. Och A. möter så småningom B. och då får vi följa denne en stund tills han/hon träffar C. Och så fortsätter det. Vet inte vad det kallas (någon?) men det är ett kul sätt att berätta en historia på! Den sista novellen handlar om en man som inser att hans fru håller på att bli dement. Själv har han varit otrogen henne flera gånger, medan hon ständigt funnits där för honom. När han ordnar en plats åt henne på ett vårdhem, inser han kanske för första gången hur mycket hon betyder för honom och hur mycket han älskar henne. När hon knappt känner igen honom under besöken utan istället lägger all kraft på en manlig medpatient, blir han inte arg eller svartsjuk. Han lyckas se bakom sina egna känslor och inser hur mycket den manlige vännen betyder för hans hustrus välbefinnande och gör allt för att de ska kunna vara tillsammans. Det är en otroligt vacker kärlekshistoria som kommer att stanna kvar i mig länge. Gemensamt för samtliga noveller är att de handlar om kvinnor: deras liv, känslor, drömmar och längtan. Annars står varje berättelse för sig själv.

Att betyget inte blir en 10:a beror på att det är en av novellerna som jag inte alls gillar och det är Flytande bro. Vet inte varför jag ogillar heller, men antagligen är det för att jag inte begriper den. Den känns märkligt platt, liksom. Sen önskar jag att hon hade använt den första novellens berättarteknik fler gånger. Det skulle vara väldigt intressant att läsa en roman av Alice Munro, men så vitt jag vet har hon enbart skrivit noveller…? Kärlek, vänskap, hat får mig att vilja läsa mer!

Titel: Kärlek, vänskap, hat
Författare: Alice Munro
Förlag: Atlas pocket

 
7 kommentarer

Publicerat av på 9 februari, 2011 i Böcker, Kärlek, Noveller

 

7 svar till “Alice Munro: Check!

  1. Miss E

    9 februari, 2011 at 21:56

    Jag gillade verkligen den sista novellen, de andra var inte riktigt något som fastnade hos mig.

     
    • Fru E

      10 februari, 2011 at 11:31

      @Miss E: Den sista är underbar, UNDERBAR!

       
  2. Hanneles bok-paradis

    12 februari, 2011 at 18:11

    ska kolla på biblioteket

     
  3. Hannele

    12 februari, 2011 at 18:12

    (Sånt Här:

    ERROR: Could not read CAPTCHA cookie. Make sure you have cookies enabled and not blocking in your web browser settings. Or another plugin is conflicting. See plugin FAQ.

     
    • Fru E

      13 februari, 2011 at 11:37

      @Hannele: Vet inte riktigt vad du skrev här, men det gick tydligen inte igenom… Var det en länk, kanske?

       

Kommentera

