RSS

Hjälp mig!

13 Feb

Har varit hemma med sjuka barn i veckan och sen några dagar så värker huvudet, jag är snorig och allmänt krass – jag går och lägger mig halv 10 varje kväll, bara en sån sak! I morse unnade jag mig en lång, seg frukost och läste klart Sunset Park av Paul Auster. Jag parallelläser fortfarande den där Palme-biografin, men den är så faktaspäckad så jag måste läsa nåt annat också. Vi har tänt en brasa, jag har lite att plocka med, men jag tänker ta mig små läspauser under dagen och slå mig ner i min sköna fåtölj framför kaminen. Och det är nu ni läsare kommer in! Jag har valt ut fyra bland den stora att-läsa-högen, men vet inte vilken jag ska välja! Dessa fyra är – från vänster till höger:

Stuart McBride: Kall som granit
Jag läste Feuerzeugs inlägg om hennes nye favorit Stuart MacBride och blev så inspirerad! Jag har aldrig läst MacBrides deckare om kriminalinspektör Logan McRae, men Feuerzeugs hyllning gjorde mig väldigt nyfiken. Och som tur var fanns den första inne, bara att låna.

Dominique Dyens: Smitning
Förlaget Sekwas senast utgivna bok damp ner i brevlådan i torsdags, kraftigt försenad (skulle ha utkommit i början av januari, tror jag). Den handlar om en kvinna som bryter ihop och tar bilen och bara kör iväg. Hennes irrfärder tar henne till en stad där hon hamnar på en psykiatrisk klinik. När hon blir utskriven därifrån kallas hon som vittne i en mordrättegång. Den verkar bra!

Lucy Dillon: Ensamma hjärta och hemlösa hundar
Den här hade jag reserverat på jobbet och i fredags fick jag den i min hand. Det här tror jag är en riktigt feel-good-roman – kärlek och hundar, kan det bli bättre?

Scarlett Thomas: Slutet på mr Y
Förra året läste jag om den här boken på mängder av bokbloggar. De allra flesta var positiva och när Adlibris reade ut den för 29 kr, slog jag till!

Snälla bestäm åt mig! Lämna en kommentar, vilken ska jag börja med? Jag är alldeles för ynklig just nu för att fatta några viktiga beslut själv. Under tiden går jag och nödvändighets-plockar lite. Ska vi säga att ni har till kl 16 på er? Tack, ni är bäst!

 
7 kommentarer

Publicerat av på 13 februari, 2011 i Böcker, Kuriosa

 

7 svar till “Hjälp mig!

  1. Jennie

    13 februari, 2011 at 14:26

    Hej!
    Jag tycker att du ska välja Stuart MacBrides bok!

     
  2. Alexandra

    13 februari, 2011 at 15:06

    Slutet på mr Y verkar spännande, den skulle jag börjat med’!
    Krya på dig!

     
  3. CAtrin

    13 februari, 2011 at 15:54

    Känner inte till någon av dem förutom Slutet på mr Y som jag läste för två år sedan. Gillade inte. Tyckte att den var superspännande i början men det blev alldeles för mycket sci-fi för min smak efter halva boken.

     
  4. Den besatta

    13 februari, 2011 at 20:21

    Jag har läst Mr. Y och gillade jättemycket, men om du inte är jättepigg tycker jag du ska börja med Smitning. Jag började läsa den sent i går kväll och fastnade verkligen. Lättläst, fascinerande och tänkvärd!

     
    • Fru E

      13 februari, 2011 at 20:54

      Tack för alla tips! Jag vågade inte chansa på Mr Y, han får vänta lite, så följde Jennies råd och tog MacBride! So far so good!

       
  5. Feuerzeug

    14 februari, 2011 at 12:10

    Jag tycker så klart Stuart MacBride, den är väldigt bra. Miljön, karaktärerna, handlingen. Full pott! Jag är drygt halvvägs nu och riktigt glad att jag har hela serien hemma, annars skulle jag börja få panik att den snart är slut.

    Det ska bli kul att se vad du tycker!

     
  6. Bokomaten

    15 februari, 2011 at 09:51

    Slutet på Mr Y köpte jag också här om veckan, men tror den får vänta faktsikt. Är aldeles för många andra böcker jag vill läsa först. Tänk om man kunde välja en superkraft, då skulle jag nog välja att kunna läsa nästan lika fort som jag hittar nytt. Men bara nästan, man ska ju ha lite att längtatill också.;)

     

Kommentera

