RSS

Bokcirklar på nätet

22 Feb

Igår kom det ett brev till jobbet. Och en affisch. Avsändare var DN:s kulturredaktion som ville att vi ska informera om deras bokcirklar fyra gånger om året. Nyss avslutades bokcirkeln om Jenny Diskis senaste roman Till den skrivande kvinnans försvar. Jag har följt panelens diskussion i DN:s Boklördag varje helg och till slut blivit riktigt sugen på att läsa den (trots att jag har sett att den tagits emot sådär i bland bokbloggare. Hade jag bort i Stockholm hade jag säkert velat lyssna på panelen på plats och varit med och hört på Jenny Diski vid den avslutande träffen. Jag tycker att det låter jättekul! Jag försökte förgäves hitta information om vilken bok som ska vara med i DN:s bokcirkel nästa gång på deras sida, men jag får väl behärska min nyfikenhet ett tag till.

En annan bokcirkel som drar igång i mars – och som jag redan har bestämt mig för att vara med i – är P4 Kulturradions bokcirkel om Haruki Murakamis Fågeln som vrider upp världen. Redan nu finns ett lässchema upplagt och till första ”träffen”, den 21 mars, bör man ha läst till sidan 149 (i pocketversionen). Jag har redan beställt boken och ser fram emot att hänga på. Och det bästa av allt, man kan ju alltid lyssna i arkivet i efterhand så man behöver inte stressa med sin läsning. Är det någon annan bokbloggare som ska vara med?

 
9 kommentarer

Publicerat av på 22 februari, 2011 i Kuriosa

 

9 svar till “Bokcirklar på nätet

  1. Bokomaten

    22 februari, 2011 at 09:41

    Jag hade jättegärna velat lyssna på Jenny Diski i Sthlm, men nu bor man ju inte riktigt i den delen av landet, va.. Och dns kommer jag inte hoppa på, men p4:as blev jag lite sugen på nu. Jag är urusel på att cirkla, aldrig varit min grej. Antingen läser jag för snabbt eller inte i tid till rätt träff så är absolut inget för mig. Men för Murakami så kanske. Och bra att man kan lyssna igen, liksom.

     
  2. Vicky

    23 februari, 2011 at 12:24

    Eftersom jag inte har en fysisk cirkel så har jag ibland tänkt att testa en nätcirkel – men jag har inte riktigt hittat den rätta inspirationen än… Det kommer kanske 🙂

     
    • Fru E

      23 februari, 2011 at 15:05

      @Vicky: Ja men, häng på Murakami då, vettja!

       
  3. a-lo

    23 februari, 2011 at 15:04

    Jag ska också följa Murakami-följetongen i P1. Vet inte om jag pallar läsa om fågeln, men jag har den i ganska färskt minne så jag tror det kan bli givande ändå.

    Jag gillade boken, men det är helt perfekt att nu få lite diskussioner och teorier kring de minst sagt märkliga saker som sker i den.

     
    • Fru E

      23 februari, 2011 at 15:49

      @a-lo: Åh, har du redan läst den! Jag gillar Murakami mycket och den här har jag bara hört gott om. Men visst är det som du säger, det är kul bara att lyssna vad andra tycker om det man själv har läst ju.

       
  4. Annika Persson

    24 februari, 2011 at 12:51

    Hej!

    Jag vill bara berätta att Diskisamtalet läggs ut på dn.se/bokcirkeln på lördag morgon för er som inte kunde se det i Stockholm.
    Och inom två veckor bestämmer vi aprilbok.
    /Annika Persson

     
    • Fru E

      24 februari, 2011 at 17:19

      @Annika P: Tack för info:n! Jag måste läsa boken först så ska jag se framträdandet sen. Spännande att se vad ni väljer för april-bok!

       
  5. Sanna

    25 februari, 2011 at 12:37

    Ja, jag tänkte faktiskt också hänga på när Bokcirkeln drar igång. Har velat läsa Murakami länge men det har aldrig blivit av, så det passar mig perfekt. Och det är verkligen skönt att man kan lyssna på det i efterhand, för som bekant tar man ju sig ofta vatten över huvudet när man lovar att läsa si och så mycket till ett visst datum… 😉

     
    • Fru E

      25 februari, 2011 at 18:00

      @Sanna: Vad kul, nu börjar vi bli några stycken! 🙂

       

Kommentera

