RSS

Kris på riktigt!

23 Feb

Badhuskrisen av Ann Caroline Håkans är den första delen i serien Mitt livsfarliga liv. Jag läste den på rekommendation av min dotter C, 10 år, som gillade den mycket.

Juni är åtta år och går i andra klass. Hon har fått en röd, fin baddräkt av sin mamma som hon ska ha när klassen ska åka till badhuset. Den hänger på en galge i Junis rum, men Juni är inte alls särskilt glad över den. När hon tänker på att hon ska åka till badhuset så blir magen som en kaktus som sticker hål och gör så att Juni inte kan andas ordentligt. Hon kan ju inte simma! Fatta pinsamt! Alla kommer att reta henne.

Överhuvudtaget är Juni en ganska rädd och osäker flicka. I alla fall i skolan där hon hela tiden är en sån som gör fel hela tiden. Hemma-Juni däremot är en allvetande storasyster, någon man kan se upp till. Ändå trodde Juni att rädslan skulle försvinna när hon började tvåan, men i stället upptäcker hon att livet fortfarande består av en massa farligheter.

”Så jag kommer nog att dö. Så var det med det. Åtta fina år fick man på jorden, innan de tvingade ut en på det djupa. Och så dog man.”

Riktigt så illa går det ju förstås inte. Juni överlever Badhuset och upptäcker att det faktiskt inte var så farligt alls. Och att det fanns fler med hemligheter.

Jag både gillar och inte gillar den här boken. Det är ganska roligt att läsa om Junis vedermödor och Mia Nilssons illustrationer är verkligen perfekta till texten. Men det är samtidigt så väldigt sorgligt. Jag har inga svårigheter att tänka mig in i Junis situation och förstår hur allvarligt problem hon har. Det är verkligen ångest på riktigt. I alla fall i Junis värld. Jag avskyr att tänka på hur utsatta barn egentligen är i skolan och att självkänslan hos dem är så svag. Jag vill skrika till Juni att hon visst är bäst! Och så tänker jag som vuxen att så bra att det finns författare som behandlar barn så respektfullt, för det gör verkligen Ann Caroline Håkans. Hon tar också Junis bekymmer på stort allvar, samtidigt som hon visar på att om man bara vågar visa sin omgivning hur liten man känner sig, så förstör man rädslan. För det är svårare att vara rädd när man har en vän vid sin sida.

Ann Caroline Håkans arbetar också som 1-7 lärare och har även läst på Bliotekshögskolan (!). Del 2 i serien Mitt livsfarliga liv heter Tvärflöjtskrisen.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 23 februari, 2011 i Barn, Böcker

 

Kommentera

