RSS

Visst gillade jag Stuart MacBride!

26 Feb

Tack, Feuerzeug, för att du tipsade mig om en författare som jag visserligen kände till, men inte hade läst tidigare: Stuart MacBride! Jag förstår varför du bara var tvungen att beställa alla hans böcker, när du hade läst en av honom. Och vet du vad, MacBride påminner faktiskt ganska mycket om min favvo, Ian Rankin.

Det är något med skotska deckarförfattare… eller också är det miljön som de beskriver som är så rätt. MacBride skriver om staden Aberdeen där det alltid verkar snöa eller regna. Det är fuktigt, rått, slitet och skitigt, i alla fall på stadens bakgator där de flesta av brotten begås. Hjälten heter Logan McRae och är ovanligt normal för genren. Visserligen är han ensamstående och har precis varit sjukskriven i drygt ett år när han återvänder till stationen i Kall som granit (som också är den första delen i serien om McRae). Men annars är han ovanligt välanpassad, inte alls korrupt och omtyckt av sina kolleger. Men när han börjar jobba igen har de fått en ny chef, kriminalkommissarie Insch, som inte alls är särskilt välvilligt inställd till McRae.

När en pojke hittas mördad och ytterligare ett barn försvinner, misstänker man att det är en pedofil som härjar. McRae får ansvaret för utredningen och dessutom tvingas han samarbeta med sin före detta flickvän, som är chefspatolog. Dessutom har han en enveten journalist i hälarna som inte tycks sky några medel för att fixa en bra story.

Det är en ganska realistisk deckare, med bra dialoger och en humoristisk ton där det passar. Ämnet – döda, skändade barn – är förstås förskräckligt och obehaglig läsning. Just nu har jag så väldigt många böcker jag vill läsa, men Stuart MacBride är defintivt en deckarförfattare som jag kommer att återvända till. Hittills har det utkommit fyra böcker av honom på svenska, De dödas ljus, Den brustna huden och Slakthuset.

Författare: Stuart MacBride
Titel: Slakthuset
Förlag: Minotaur

 
6 kommentarer

Publicerat av på 26 februari, 2011 i Böcker, Deckare

 

6 svar till “Visst gillade jag Stuart MacBride!

  1. snowflake

    27 februari, 2011 at 13:25

    Ännu en skotte, minsann. Tycker att Rankin har börjat tappa fart, nerv, och Denise Minas senaste var inte heller helt 100. Men om Edinburgh och Glasgow är täckta av dem så är det väl läge för Aberdeen.

     
    • Fru E

      28 februari, 2011 at 21:23

      Du har en poäng där (även om jag har förhoppningar att Rankin ska räta upp sig lite igen, efter Rebus)!

       
  2. a-lo

    3 mars, 2011 at 15:49

    Av innehållet att döma är detta inte en bok för mig. Även om jag vanligtvis gärna läser deckare, så har jag blivit så überkänslig mot att läsa om barn som far illa på senare år. Men jag äääälskar omslaget!

     
  3. a-lo

    3 mars, 2011 at 15:50

    mega-syftningsfel ser jag nu när jag precis postat, men jag får bjuda på det 🙂

     
    • Fru E

      5 mars, 2011 at 14:14

      @A-lo: 🙂 Förstår vad du menar. Som förälder är det verkligen outhärdligt att läsa om barn som lider. Som tur är fördjupade sig MacBride inte så mycket i detaljer kring detta.

       
  4. Feuerzeug

    16 augusti, 2011 at 12:14

    Hejsan! Det måste ha blivit fel när jag kommenterade sist, för nu när jag ska följa upp så finns den inte här. =(

    Förlåt! Och tack! Jag är jätteglad att fler hittat MacBride. Jag saknar en fanskara att dela översvallande recensioner med.

    Jag är nu snart inne på sjunde boken och han blir bara bättre, tror jag.

    Kul att du nämner Rankin. De ytliga likheterna är ju slående, men MacBride nämner honom dessutom i en bok. Det är roligt.

    Ännu så länge har MacBride inte tappat farten. Jag hoppas på fler böcker. =)

     

Kommentera

