RSS

Jenny Valentine: Hitta Violet Park

02 Mar

Jag tyckte väl jag kände igen författaren, Jenny Valentine! Och när jag hade läst boken så googlade jag lite och såg att flera bokbloggare läst henne på engelska, som t ex Boktoka, enligt O och Bokhora. Framförallt hennes andra bok, Broken Soup. Så det fick sin förklaring varför hon lät så bekant.

Nu har Atrium förlag översatt Jenny Valentines debutroman till svenska, hurra för det! Den svenska titeln är en direktöversättning av den engelska, Finding Violet Park. Jag laddade inte ner förlagets omslagsbild den här gången för jag ville visa hela bokomslaget, både fram- och baksida. Jag är en sucker för fina omslag och det här gillar jag mycket. Nu kanske det inte syns så bra på min bild, men boken är formgiven som ett rutat skrivhäfte och bakpå, längst upp syns fiktiva kafferingar, så realistiska att jag hann bli irriterad på mig själv som sölat ner boken… innan jag insåg att det skulle vara så. Innehållet då? Är det lika bra? Ja.

Historien om Lucas Swain, nästan 16, som hittar en urna med askan från en död pianist i på en taxistation (hänger ni med?) är både tragisk, dråplig och ömsint på en och samma gång. Det är riktigt häftigt att låta askan från en död kvinna, alltså Violet Park, bli huvudperson i en berättelse, i alla fall när det funkar så bra som det gör i Hitta Violet Park. Lucas är mellanbarnet och bor med sin mamma och sina syskon i London. När Lucas var 11 övergav pappan familjen, utan att lämna något spår efter sig. Lucas har försökt googlat på namnet, men aldrig hittat någon information om vad som hänt hans pappa. Och då har han ändå lekt med tanken att pappan antagit nytt namn och försökt tänka ut vad han i så fall skulle ha kallat sig. Mamman har blivit bitter och förstår inte riktigt vad åren tagit vägen. Hon sörjer det liv hon fick – en riktig nitlott! – men försöker samtidigt ta hand om sin lilla familj så gott hon förmår.

När Lucas hittar Violet Parks aska är det som om han känner ett nära samband med henne. Men hur kan han göra det? Lucas bestämmer sig för att ta hjälp av sin farmor och farfar (den senare något senil) och be dem ta hand om askan så länge. Sedan börjar hans efterforskningar och det kommer att visa sig att det finns ett nära samband mellan Lucas och den döda kvinnan.

Den svenska översättningen funkar. Ibland tycker jag att Lucas låter lite barnslig, men det kanske han är? Jag önskar i alla fall att jag hade läst den på originalspråk i stället, bara för att få den där riktiga känslan.

Författare: Jenny Valentine
Titel: Hitta Violet Park
Förlag: Atrium

 
7 kommentarer

Publicerat av på 2 mars, 2011 i Böcker, Ungdomar

 

7 svar till “Jenny Valentine: Hitta Violet Park

  1. lena kjersén edman

    2 mars, 2011 at 18:59

    Hej!
    http://www.bokcirklar.se
    skriver jag ( Kanel) om den här fina boken.

     
    • Fru E

      2 mars, 2011 at 19:49

      @Lena: Hej! Jag har läst och kommenterat!

       
  2. Boktoka

    13 mars, 2011 at 16:40

    Åh Jenny Valentine! Fin, finare, finast! Är så glad att du också gillade henne.

    Läs genast Broken soup och The Ant Colony också, och på engelska förstås! 🙂

     
  3. Eli

    19 september, 2012 at 21:51

    Haha, jag blev också arg för att jag kladdat kaffe på boken 😉

    Håller med dig om att det är en fantastisk bok 😀

     
    • Fru E

      20 september, 2012 at 13:12

      Ha ha, ja, kaffefläsckarna, ja. 🙂 Det är lite kul för min dotter M ska läsa den i bokcirkeln hon är med i. Jag undrar vad hon tycker…

       
      • Eli

        23 september, 2012 at 21:07

        Skulle vara kul att höra vad hon tyckte sen 🙂

         

Kommentera

