RSS

Harry Hole, kom tillbaks!

03 Mar

Är det verkligen Roger Brown vi ska behöva följa nu eller kommer Harry Hole tillbaka? Jag hoppas verkligen han gör det för Jo Nesbøs senaste thriller, Huvudjägarna, var inte riktigt min kopp te. Det är en svindlande, Blåsningen-aktigt berättelse Nesbø har knåpat ihop om taveltjuven och tillika huvudjägaren (föredrar det engelska ordet ”headhunter”, huvudjägare får mig att tänka på indianer som jagar skalper… men ok, jag ser parallellen) Roger Brown. Och det är just under en pågående intervju med vd-kandidaten Claes Greve som Roger Brown får nys om sitt livs klipp. Claes Greve äger nämligen en ganska okänd målning av Rubens, värderat till 100-tals miljoner kronor. Med de pengarna skulle Roger Brown utan vidare kunna fortsätta stötta sin hustrus galleri och lyxiga leverne och aldrig mer behöva oroa sig för hur pengarna ska rulla in. Men det som börjar med en konststöld får snart betydligt allvarligare innehåll och plötsligt är Roger Brown hotad till livet.

Jag tror säkert att Nesbø har haft fruktansvärt skojigt när han skrev den här, för dela storyn känns som en ung mans våta dröm. Kvinnorna i boken är riktiga femmes fatale: smarta, sexiga och sluga och superhjälten överlever och kommer undan med allt, till och med mord. Kanske driver han också lite med den hårdkokta stilen, jag vet inte. Mig tilltalar den inte alls, tyvärr.

Slutligen får jag skriva något om uppläsaren, Jonas Malmsjö. Han gör en fenomenal gestaltning, han är Roger Brown!  Men det räcker inte när resten är så kasst.

Författare: Jo Nesbø
Titel: Huvudjägarna
Förlag: Piratförlaget

 
3 kommentarer

Publicerat av på 3 mars, 2011 i Ljudbok, Spänning

 

3 svar till “Harry Hole, kom tillbaks!

  1. Vicky

    4 mars, 2011 at 08:18

    Jag har helt missat Harry Hole, men läser ständigt hyllningar till hnm på alla bokbloggar. Det är inte utan att man blir nyfiken 😉

     
    • Fru E

      5 mars, 2011 at 14:11

      @Vicky: Du bara måste läsa Harry Hole – men hoppa över den första, Fladdermusmannen, för den är inte så vidare bra!

       
  2. Stefan

    20 mars, 2011 at 18:29

    Den här boken var riktigt bra men kanske en ”Killbok” …men helt i min stil!!

     

Kommentera

