RSS

Läs Hämnden!

05 Mar

I Reginald Hills senaste deckare Hämnden finns inte radarparet Dalziel & Pascoe med, faktum är att det här inte alls är en polisdeckare överhuvudtaget. Det här, mina vänner, är en ovanligt välskriven thriller med både nerv och eftertanke i bagaget.

Skogshuggarsonen Wolf Hedda kämpar sig upp i samhället och utbildar sig för att därefter tjäna stora pengar på sin business. Han gifter sig med den rike godsägarens dotter och tycks ha fått allt han någonsin velat ha i livet. Tillsammans får de en dotter som Wolf älskar nästan mer än livet självt. Men så en tidig morgon bankar det på dörren och utanför står ett gäng poliser, redo att hämta in Wolf för förhör. Han misstänks för pedofili och stora ekonomiska bedrägerier. Efter ett misslyckat flyktförsök vaknar han upp ur sin koma, ett år senare. Snabbt döms han till ett långt fängelsestraff. Alla tidigare vänner och kompanjoner har vänt honom ryggen. Hans dotter vill aldrig mer prata med honom och hans hustru har skiljt sig… för att gifta sig med Wolfs tidigare vän och affärspartner. Wolf kryper in i sig själv och har ytterst lite kontakt med omvärlden och andra medfångar. Men så engagerar sig fängelsepsykiatrikern, Alva Ozigbo (svensk mamma, nigeriansk pappa!)  i hans fall och Wolf börjar äntligen prata. Med hjälp av henne lyckas han ta sig ut ur fängelset och han flyttar till den gamla skogshuggarstugan för att ta reda på vem som egentligen såg till att han blev oskyldigt dömd…

När jag såg kolossen till bok – drygt 500 sidor – ojade jag mig lite och tänkte att det här säkert är minst 150 sidor för mycket. Men när jag läste boken önskade jag faktiskt att den hade varit liiite längre. Jag fick så mycket tankar kring Wolfs öde och tänkte mycket på hur man, om man har rätt kunskaper, faktiskt kan fabricera grova bevis idag genom att koppla konton till skumma verksamheter på nätet, bildmanipulering etc. Riktigt otäckt faktiskt! Jag blev så tagen av Wolfs öde att jag var tvungen att återberätta hela boken för maken så att vi kunde diskutera den (hade inte tid att vänta på att han skulle läsa själv)!  Så makalöst bra är den!

Författare: Reginald Hill
Titel: Hämnden
Förlag: Minotaur

 
2 kommentarer

Publicerat av på 5 mars, 2011 i Böcker, Spänning

 

2 svar till “Läs Hämnden!

  1. Lisa

    6 mars, 2011 at 10:27

    Oj, låter spännande till och med för en deckarnovis! Jag samlar dessutom på deckartips, de behövs verkligen på biblioteket där jag arbetar så jag tackar och bockar – och lägger ner din recension i minnenas korg för att plockas upp till morgondagens arbetspass 🙂

     
    • Fru E

      6 mars, 2011 at 21:13

      Jag gör likadant, men jag samlar tips på kärleksböcker! 🙂 Tipsa dina lånatagare om denna eller andra av Reginald Hill (fast böckerna med Dalziel & Pascoe bör alltså läsas i ordning)! Och om du skulle bli sugen på en ”deckare” (snarare spännande, intressant, tänkeväckande roman) så måste du läsa Hämnden!

       

Kommentera

