RSS

Hjärngympa och myspys i ett

07 Mar

En gåtfull vänskap av Yoko Ogawa. Om jag säger att den här boken handlar om matematik, hur många blir intresserade av att läsa den då? Nej, jag trodde inte att det skulle vara så många… Om jag säger att jag alltid har varit ganska ointresserad av matematik, men att det här är en bok som gör att jag, humanisten, verkligen kan se matematikens gudomliga skönhet? Precis som jag kunde med Fermats gåta av Simon Singh (för övrigt en av topp 10-böckerna någonsin – sug på den!).

Jag gör mitt bästa för att hänga med i diskussionerna om vänskapliga tal, primtalstvillingar och triangeltal. En del förstår jag, annat skumläser jag och känner mig ändå rätt nöjd. Berättelsen om doktorn i matematik som i en bilolycka tappar minnet och numera har ett minne som endast räcker 80 minuter, och den unga mamman som kommer dit från hemtjänsten för att hjälpa honom är både charmig och lite vemodig. Doktorn bär med sig en massa minneslappar på sin slitna kavaj för att kunna komma ihåg det viktigaste. Han slafsar när han äter, samtidigt som han alltid är den förste att upptäcka kvällens första stjärna på himlen. Vad gäller matematik är hans hjärna fortfarande knivskarp. 

När doktorn får höra om hemhjälpens son som är hemma själv efter skolan ber han henne ta med honom, trots att det är emot reglementet. Doktorn kallar sonen för Roten eftersom hans huvud är platt precis som rottecknet, ett tecken som dessutom är ”en storsint symbol, som inte har något emot att hysa vilka siffror som helst inom sig.” Doktorn och Roten har också ett annat intresse gemensamt, baseball. Även om doktorn fortfarande tror att spelarna från 1970-talet fortfarande är stjärnor så ser han till att laga radion så att de båda kan lyssna på baseball på eftermiddagarna. Doktorn lär förstås både mamman och Roten att upptäcka matematikens magi och skönhet genom att ge dem olika problem att lösa.

Det växer fram en vänskap mellan de tre, trots att de varje dag får ”börja om” med att presentera sig. Både mamman och sonen får lära sig hur det är nuet som betyder något. I doktorns sällskap finns varken någon gårdag eller morgondag. Det är en gripande historia i en bok med ett mycket unikt format. Den är ca 10×18 cm och passar perfekt i handväskan. Men i bibliotekshyllan lär den lätt försvinna…

Ändå saknar jag något. Jag hade gärna velat veta mer om den unga kvinnans liv och om doktorns, innan olyckan. Det blir ingen riktig utveckling i romanen utan den börjar ungefär som den slutar. Hur skulle den kunna göra annat med doktorns korta minne? Den stora behållningen blir faktiskt siffrornas närmast vidunderliga egenskaper, hur underligt det än låter.

Författare: Yoko Ogawa
Titel: En gåtfull vänskap
Förlag: Albert Bonniers förlag

 
4 kommentarer

Publicerat av på 7 mars, 2011 i Asien, Böcker

 

4 svar till “Hjärngympa och myspys i ett

  1. Frossa i böcker

    7 mars, 2011 at 07:35

    Oj, det här verkar vara precis den typen av historier som jag älskar! Tack för tipset! Hoppas den finns i pocket?!

     
    • Fru E

      8 mars, 2011 at 08:46

      @Frossa i böcker: Den finns inte i pocket än, den är alldeles ny.
      @Bokomaten: Ja! Ibland är det verkligen skönt att läsa nåt annorlunda. Och det här med matematik, jag tycker det är såååå fascinerande! Kul att läsa en japan som INTE heter Murakami också.

       
  2. Bokomaten

    7 mars, 2011 at 09:37

    Jag har stött på den här på någon annan blogg tidigare utan att känna mig det minsta lockad, men nu måste jag nog ta en närmaretitt. Roligt med en mer ANNORLUNDA bok.

     
  3. Hanneles bokparadis

    7 mars, 2011 at 10:33

    låter som en bra blandning

     

Kommentera

