RSS

Till alla Gillian Flynn-fans

11 Mar

Har ni sett att det kommer en ny bok av Gillian Flynn i september? Jag hittade information om den på Bokus. Konstigt nog fanns det inget skrivet om detta på Gillian Flynns egen sida. Gone Girl heter den och handlar om en man som stiger upp en morgon och upptäcker att hans fru är borta. Givetvis blir hans snart misstänkt för att ha bragt henne om livet…

Jag uppptäckte Gillian Flynn i juli 2009. Jag läste då hennes debut, Sharp Objects, och blev helt såld. Den har även givits ut på svenska med titeln Vass egg. Handlingen, en journalist som återvänder till sin hemstad för att skriva om ett fall med en försvunnen flicka, fångade mig direkt. Visst är det något visst med böcker där huvudpersonen reser tillbaka till staden hon lämnat och återser alla som stannade kvar? Det finns en inbyggd spänning i att ha förändrats själv och upptäcka att tiden nästan stått still, att möta det förflutna igen som en annan än den man en gång var.

Sedan, ett halvår senare, läste jag Dark Places och förälskelsen blev till kärlek. Och nu kära fellow-fans, kan jag knappt bärga mig. En tredje bok är på gång – underbara nyheter!

 
6 kommentarer

Publicerat av på 11 mars, 2011 i Nyheter

 

6 svar till “Till alla Gillian Flynn-fans

  1. snowflake

    13 mars, 2011 at 10:20

    Underbar nyhet indeed! Heja Gillian.

     
  2. a-lo

    13 mars, 2011 at 11:16

    Alla gillar Gillian, verkar det som! Jag är som vanligt sist på bollen, men jag vill också läsa. Frågan är bara i vilket årtionde jag kommer att ha tiden..

    PS. På Dark Places läste jag för övrigt också att Stephen King ska skriva en (skönlitterär/dokumentär?) roman om Kennedymordet. Det gick jag igång på! DS.

     
  3. Bokomaten

    14 mars, 2011 at 10:59

    Jag har inte läst någon av dem än, men de står ju i hyllan.;) Jag har hört talas omden här boken som skulle komma ih öst men hört så många olika läppdatum på den att det är löjligt. Ett var om typ 10 år..

     
    • Fru E

      14 mars, 2011 at 19:52

      @Bokomaten: Vad säger du? Är det strul med släppdatumet? Trist, nu när jag har ställt in mig på september. Och du, du MÅSTE läsa Gillian Flynn!

       
  4. violen

    15 mars, 2011 at 10:34

    Hej, måste kommentera ditt inlägg hos mig om Flaskpost från P. De två första böckerna kommer tydligen senare i år och mördarens tankar är inte kursiverade….:-)
    Den här boken kommer nog först eftersom den fått ett pris. Jag gillade den som sagt men smaken är ju olika och deckare finns det gott om!
    Gillian Flynn har jag inte läst, kanske vore nåt framöver……

     
  5. camilla

    8 april, 2011 at 11:55

    Åh, toklängt efter nästa Flynn! Kan hon inte bara skriva rekordfort, så att vi typ kan beställa boken i nästa vecka, redan 😉

     

Kommentera

