RSS

Palme och jag, del 2

16 Mar

Igår läste jag klart den, Underbara dagar framför oss! Drygt 650 sidor om Palme och hans tid. Henrik Berggrens biografi är otroligt välskriven och faktaspäckad. Boken är indelad i olika tidsspann och mest intressant var att läsa om tankarna kring en skapa en svensk atombomb i slutet av 1940-talet, där Palme var en av pådrivarna. Palmes argument var att små stater måste kunna hävda sin neutralitet och då krävs ett starkt försvar. Lyckligtvis vände vindarna och som alla vet blev tanken aldrig verklighet i Sverige.

Henrik Berggren försökte också förklara det utbredda Palmehatet som fanns vid tiden för mordet. Det är svårt att förstå, men jag tror att mycket ligger i Palmes sätt att vara: Orädd, tävlingsinriktad och kunnig.  Men också arrogant och kylig emellanåt. Han var ingen lagom-människa och retade nog en hel del som håller Jantelagen högt. Dessutom regerade han i många år och var med om att förändra Sverige och skapa en stark statsmakt. Ändå ter det sig absurt att många människor verkade hålla Palme ansvarig för personliga tragedier.

Boken avslutas lite abrupt med att Palme skjuts till döds under promenaden hem från bion. Å andra sidan har det redan skrivits ofantligt mycket om mordet och boken är redan väldigt lång.

Jag är väldigt glad över att ha läst den här boken. Det har varit lärorikt och jag är glad att jag fortsatt läsa, även när det har känts lite tungt (inte alla händelser i politiken engagerar mig lika mycket). Om man är lite mer nyfiken på Palme och Henrik Berggren finns ett intressant klipp på Babels hemsida.

Författare: Henrik Berggren
Titel: Underbara dagar framför oss
Förlag: Norstedts

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 16 mars, 2011 i Böcker, Biografier

 

Kommentera

