RSS

Tokroligt för både små och stora

18 Mar

Härmed utser jag böckerna om Doktor Proktor och hans två (barn)vänner Bulle och Lise till de perfekta högläsningsbckerna! De två första heter Doktor Proktors pruttpulver och Doktor Proktors tidsbadkar. Nu har jag läst den senaste delen i Jo Nesbøs serie, Doktor Proktor och världens undergång. Kanske. för sonen W, 8 år. Och den är precis lika rolig som de två första. Om man jämför med Harry Potter-böckerna, som är en plåga att läsa högt – långa kapitel, tungvrickande ord- är det här ren njutning. Framförallt är det böcker där man som vuxen högläsare har minst lika kul som barnen. Jo Nesbø är fenomenal att hitta på omskrivningar som roar inte minst oss vuxna. Och han har en sprudlande fantasi. Tokigheterna påminner faktiskt lite om Barbro Lindgrens böcker om Loranga. Läs bara om intrigen i Doktor Proktor och världens undergång. Kanske.:

En körledare vid namn Hallvard Tenoresen hypnotiserar tv-tittare med ABBA-låtar genom hans program Kon-KÖR-rensen. De drabbaded börjar oförklarligen prata med sje-ljud i tid och otid. Egentligen heter han Jodolf Staler och kommer från månen. Han vill bringa kaos och oordning i Norge, bland annat genom att förklara krig mot Danmark, för att skaffa ett bättre liv åt sig och sina månkameleonter.

Nationen och dess medborgare är illa ute då trion – doktor Proktor, Bulle och Lise – får hjälp av Fröken Strobe (skolfröken) och den peruanska sugspindeln Perry. Än en gång kommer det fantastiska pruttpulvret till användning. Och slutet blir gott. För de flesta.

Författare: Jo Nesbø
Titel: Doktor Proktor och världens undergång. Kanske.
Förlag: Lilla Piratförlaget

 
7 kommentarer

Publicerat av på 18 mars, 2011 i Barn, Böcker

 

7 svar till “Tokroligt för både små och stora

  1. Bokbrus

    18 mars, 2011 at 09:57

    Visst är dom fantastisk bra, både roliga och spännande.

    Min dotter älskar Doktor Proktor böckerna. Vi har läst dom högt plus att hon lyssnat på dom som ljudbok. Ljudböckerna gillar hon mest eftersom Helge Skoog är en favorituppläsare.

    Det är inte konstigt att Nesbö vann pris för årets bästa barnbok i Norge.

     
    • Fru E

      18 mars, 2011 at 13:15

      Vad kul! Vet du om det kommer en fjärde del? Helge Skoog ja, tittar din dotter också på Halv 8 hos mig? 😉

       
  2. Boktokig

    18 mars, 2011 at 18:04

    Jag måste ta och läsa den! Jag har läst del 1.

    Jag har inte heller läst så många av de tyska författarna, men jag planerar att ändra på detta.

     
  3. Boktokig

    18 mars, 2011 at 19:38

    Nej, tyvärr! En del är översatta till antingen svenska, engelska eller norska. Hoppas dock på att fler blir översatta!

     
  4. Vicky

    18 mars, 2011 at 19:48

    Tack för tipset, det skall jag lägga på minnet! Intressant vad du säger om högläsning av HP, min sambo uppskattar nämligen mycket att läsa HP för vår 8-åring (på engelska). Undrar om det beror på översättningen? Jag håller på att läsa Kaaberböls böcker för henne och där är översättningen kass och förstör verkligen högläsningen även om historien är bra. Ofta måste man läsa meningarna två gånger för att betoningen hamnat fel t ex.

     
  5. Hanneles bokparadis

    18 mars, 2011 at 22:38

    låter som en kul bok

     
  6. Bokbrus

    18 mars, 2011 at 23:32

    @fruE: Japp min dotter tittar gärna på Halv 8 just pga Helge Skoog.

    Jag vet inte om det kommer fler Proktor-böcker men jag hoppas det.

     

Kommentera

