RSS

Startrapport: Fågeln som vrider upp världen t o m s. 151

21 Mar

Idag startade P1 Kulturradions bokcirkel där Babben Larsson, Johanna Thydell och Lars Gustafsson samtalar med Marie Lundström om Haruki Murakamis bok Fågeln som vrider upp världen. Samtalet sändes i eftermiddags när jag satt på jobbet, så jag kunde inte lyssna direkt. Som tur är kan man lyssna i efterhand och därför behöver man ju inte följa lässchemat slaviskt heller. Idag skulle man ha läst till sidan 150. Jag hade ett kapitel kvar igår kväll när jag släckte lampan och läste nyss ut det.

Om man har läst Murakami innan (själv har jag läst Kafka på stranden och South of the Border, West of the Sun) så känner man igen det typiskt ”murakamiska”: Världen tycks lite Kafka-artad, märkliga saker och ting tycks hända huvudpersonen, tillvaron är drömlik, stämningen känns olycksbådande trots att inget ”farligt händer”. Som läsare sveps man med i berättelsen, hjälplöst fäktande med armarna och förstår inte alls vad som ska hända.

I Fågeln som vrider upp världen är Toru Okada huvudpersonen. Han är gift och har nyligen sagt upp sig självmant från jobbet som assistent på en advokatbyrå. Hans fru Kumiko arbetar på en tidning och kommer ofta hem ganska sent. Boken börjar med att parets katt är försvunnen sen en dryg vecka. Strax därefter får Toru Okada märkliga telefonsamtal, bland annat från en kvinna som ber honom ta på sig en blommig slips och träffa henne på ett café. Trots att Toru inte hittar någon blommig slips, vet kvinnan direkt vem han är. Hur kommer det sig? Så vitt Toru vet så har de aldrig träffats förrut. Kvinnan heter Malta Kano och är en spådam som säger sig veta att katten inte finns i närheten av hemmet längre och att det kommer att bli svårt att återfinna den. Dessutom berättar hon om sin lillasyster, Kreta Kano, och att hon blivit våldtagen av Torus svåger, en svåger som gjort mycket klart att han inte vill ha något att göra med Toru.

Under sitt sökande efter katten träffar Toru en 16-årig tjej, som påstår sig ha sett katten. Några dagar senare dyker hon upp och vill att Toru följer med henne på extrajobbet på ett företag som tillverkar toupéer, vilket Toru också gör. Även Kreta Kano uppsöker Toru i hemmet och berättar om sin svåra uppväxt med svåra smärtor som försvann efter ett misslyckat självmordsförsök. Innan hon försvinner tar hon med sig ett vattenprov från kranen i köket.

Vatten verkar vara viktigt i berättelsen. Malta Kano nämnde vatten. En annan man, en gammal överste som Toru och hans fru Kumiko besökte under en period i början av deras äktenskap, eftersom Toru svärfar krävde det, pratade också om vatten. Toru förstod aldrig riktigt vad han pratade om då, men minns det väl. Till slut blir allting som händer Toru så svårt att förklara för Kumiko att han börjar undanhålla henne saker. Och Kumiko i sin tur börjar dyka upp allt senare och senare. Själv reflekterar han över vad som har hänt sen den dagen han lämnade jobbet:

”Under de tre månader som gått sedan jag hade slutat att arbeta hade jag nästan inte varit ute. Bara rört mig mellan affärerna i kvarteret, det kommunala badet och hemmet. (…) Jag hade nästan inte träffat någon under den här perioden. (…) Det var verkligen ett begränsat umgänge i en nästan statisk värld. Men ju mer begränsad och statisk min värld blev, desto mer fylld – ja, praktiskt taget översvämmad – blev den av underliga händelser och människor. Det var nästan som om de stod och lurade i skuggorna och väntade på att jag skulle stanna upp. Och för varje gång nyckfågeln kom till trädgården och vred upp världen blev den alltmer kaotisk.” 

En mängd frågor snurrar i mitt huvud: Vad har hänt med katten? Varför bröt Toru med sina svärföräldrar? Han och svärfadern hade ett uppslitande gräl, men vad handlade det egentligen om? Huset på ödetomten bakom Torus hus, besitter det verkligen de onda krafter som Torus morbror påstår? Vad ska Kreta Kano med vattenprovet till? Och vem ringde de mystiska samtalen i inledningen? Här finns hur mycket som helst att fundera över!

Andra som också läser Fågeln som vrider upp världen just nu är till exempel: Ordblogg.xpedition.nu, Bokslukarna´s blog, Gothiques bokblogg och Boktokig.  

Träff 2 blir om en vecka då vi möts på sidan 302. Nu ska jag lyssna på dagens diskussioner.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 21 mars, 2011 i Asien, Böcker

 

4 svar till “Startrapport: Fågeln som vrider upp världen t o m s. 151

  1. Illusionernas blogg

    23 mars, 2011 at 20:54

    Hepp! Du missar väl inte min, Kafka på jobbet och A Fraction of the Webs konkurrerande podcast om samma bok? Lyssna på första avsnittet här:
    http://illusionernasblogg.blogspot.com/2011/03/podcast-premiar.html

    Ha det fint!

     
    • Fru E

      24 mars, 2011 at 22:15

      @Illusionernas blogg: Jo, den hade jag missat! Kul & intressant! 🙂
      @a-lo: Jag tyckte att det var roligt att lyssna på dem. Tänkte inte på att det var för kort. Men det jag tänkte på var att det var ett ganska typiskt samtal när man inte känner varann så väl. Jag tyckte att det blev lite ”rumphugget” ibland och att de kunde fördjupat resonemangen lite. Men jag tror att det kommer att ta sig framöver. Läser du också boken nu?

       
  2. a-lo

    24 mars, 2011 at 14:38

    Vad tyckte du då om P1-cirkeln?

    Jag tyckte det var underhållande, men lite för kort kanske. Hade gärna velat att diskussionerna utvecklades än mer. Panelen var lite inne på din linje, de nämnde inte vatten, men väl mat ju!

     
  3. a-lo

    25 mars, 2011 at 17:26

    Nja det gör jag inte, men jag läste den för inte så många år sen så jag har den ändå ganska färskt i minne.

    Ska bli kul att följa de fortsatta avsnitten när man diskuterar en viss brunn. Den har jag funderat mycket över kan jag säga.

     

Kommentera

