RSS

Måns Gahrton: Hej och tack för ingenting

31 Mar

Elsa, 16 år, står beredd att hoppa ifrån ett stup när lillkillen Sigge får syn på henne. Mötet med Sigge får Elsa att hejda sig. Men hur ska hon göra med självmordsbrevet hon skickat till sin mamma hemma i Stockholm. Hon måste få tag i det innan mamma får veta vad hon tänkt göra! Tillsammans med Sigge lämnar de Kalmar för att ta sig till Stockholm. Att de inte har några pengar, är inga problem. De tar tåget och blir inte upptäckta förrän de hamnar i Lessebo. Därifrån fejkar Sigge ett allergisk anfall och de får lift till Växjö med en snäll kvinna. Sen träffar de på ett fotbollsgäng som ska ta bussen upp till Linköping och de får åka med, tack vare en snäll supporter som pröjsar biljetten och ett tu tre så är de i Stockholm!

Åååå, vad besviken jag blir. Jag älskar titeln. Men Måns Gahrtons första ungdomsroman har en hel del brister, tyvärr. Jag ville så gärna tycka om, men det här är inte bra. Min absolut största invändning rör språket och persongestaltningen. Det är en ganska tunn bok, drygt 130 sidor, med korta kapitel, skrivna omväxlande ur Elsas respektive Sigges perspektiv. Ändå är den inte ett dugg lättläst. Det beror på den ganska röriga strukturen (det är svårt att hålla reda på när ”jag” är Elsa eller Sigge) och att man kastas in i handlingen utan minsta bakgrundsinfo. Och förutom att Elsas mamma verkar vara en rätt tråkig och egoistisk person, så får man faktiskt inte riktigt veta om det var något mer som gjorde Elsas drastiska utväg mer förståeligt. Det talas om ett svart moln som dyker upp ovanför Elsa emellanåt, men det är en ganska abstrakt liknelse för de som aldrig varit deprimerade. Och Sigges pappa som inte verkar blir det minsta bekymrad över att Sigge ringer och säger att han bestämt sig för att åka till morfar i Stockholm med en ny kompis, som pappan aldrig har träffat – hallå?? Hur trovärdigt är det? Enligt förlaget är den tänkta målgruppen 13+ och min erfarenhet att de som är i den åldern gärna vill att det ska vara på riktigt och jag tror att de genomskådar intrigen i denna. En annan undran är…

S*P*O*I*L*E*R*V*A*R*N*I*N*G

… hur visste Elsa att hennes pappa hette något på …vall? Allt som står i texten är att mamman sa förnamnet, men att hon sen inte ville säga mer. Hmmm… (och upplys mig gärna om jag har missat det nånstans, för det här stör jag mig vansinnigt på).

I ett efterord står det att berättelsen kom till Måns Gahrton i en dröm.
Spännande, men du Måns, det är aldrig roligt att höra någon berätta om sina drömmar! Jag vet ju att du kan så gör ett nytt försök  så lovar jag att ge dig en ny chans!

(Och så ska jag ge den till dotter M, 13 år, och se vad hon tycker.)

Författare: Måns Gahrton
Titel: Hej och tack för ingenting
Förlag: Berghs

 
4 kommentarer

Publicerat av på 31 mars, 2011 i Böcker, Ungdomar

 

4 svar till “Måns Gahrton: Hej och tack för ingenting

  1. Maria

    11 april, 2011 at 14:45

    Jag håller med!
    Jag ville verkligen tycka om den, men jag blev också besviken. Sigges pappa verkar ju helt ansvarslös, och jag undrade också det där om hur Elsa vet vad hennes pappa hette. Allt blev rörigt och osammanhängande, tyvärr.

     
    • Fru E

      11 april, 2011 at 21:03

      Jag förstår inte varför man slarvar så med trovärdigheten! Det står i vägen för hela läsupplevelsen, tycker jag!

       
  2. Anna

    13 februari, 2012 at 10:56

    Har precis läst boken Hej och tack för ingenting och kan förstå en del av din kritik men det med att Niklas heter något som slutar på vall står i texten.

    ”Jaha vad heter han mer då?
    Mamma svarar inte, och idiotkillen fortsatte och tjata och började kittla mamma. Som till slut, mitt i skrattet, fick ur sig nåt som slutade på vall. Det var den enda gången hon någonsin sa det.” sid. 89-90

     
    • Fru E

      18 februari, 2012 at 16:04

      Jaha. Tack för upplysningen. Det missade jag helt. Håller dock fast vid att det är en ganska dålig bok.

       

Kommentera

