RSS

Del 3 av Fågeln… t o m sid 451

05 Apr

Jaha, då blev jag lite sen med veckans läsning den här gången också. Men det gör ju ingenting!

Jag måste säga att den här tredje delen som jag precis läst ut, kändes inte lika intressant som det gjort tidigare under läsningens gång. Faktiskt tyckte jag att det stundtals blev lite segt. Hur kommer det sig? Det kan varit så att min läsning blivit lite splittrad den här veckan. Dels har jag haft annat som jag velat läsa, dels har det varit en ovanligt intensiv vecka på många sätt. Och det faktum att historien om Toru Okada blir allt mer skruvad och de bisarra händelserna tycks bli allt fler, gör det inte enklare för mig.

Det börjar med att Toru Okada så småningom tar sig upp i brunnen med Kreta Kanos hjälp. Väl uppe hemma i sitt hus upptäcker han ett stort lila märke på sin kind, som ett blåmärke. Märket tycks ganska iögonfallande och Toru vet inte alls varifrån han fått det. Jag funderar på om det här märket kan vara ett slags stigmata. Är det ett tecken på att Kumiko är i fara, att Toru själv riskerar att råka illa ut eller ska det tolkas som att han är utvald? Likheten med Harry Potters blixt i pannan är slående. När Toru Okada känner starkt för att köpa ödetomten för att kunna äga brunnen som han tillbringade tre dagar i, bränner märket i ansiktet till och känns märkligt levande. Innebär det en sorts vägledning eller ska det, som i H. P:s fall, ses som en varningssignal?

Toru Okada verkar ju i alla fall ha insett att han inte längre kan förhålla sig helt passiv till det som sker runt om honom. Kumikos brev till honom får honom på något sätt att vakna till. Och jag tror fortfarande inte att hon stuckit med en annan man. Varför vill hon inte ens träffa Toru? Nej, någonting är riktigt skumt. Inte minst med hennes familj och underliga brorsa.

Det är många trådar att hålla reda på och mystiken tätnar. Gränsen mellan dröm och verklighet tycks allt mer utplånas. Toru Okadas livfulla drömmar verkar innehålla en hel del ledtrådar. Men på vilket sätt? Jag tror att svaren finns där någonstans, men får ingen rätsida på det. Hoppas att bokcirkeln kan erbjuda lite guidning (men av rubriken på deras tredje träff att döma, verkar de också famla i blindo).

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 5 april, 2011 i Asien, Böcker

 

Kommentera

