RSS

Stefan Tegenfalk: Nirvanaprojektet

11 Apr

Jag blev jätteförtjust i Stefan Tegenfalks första deckare, Vredens tid. Uppföljaren heter Nirvanaprojektet och tar vid direkt där den första slutade. Har ni inte läst den så sluta läsa nu, det vill säga

S*P*O*I*L*E*R*V*A*R*N*I*N*G

Mördaren Leo Brageler, upphovsmannen till ”vredesdrogen” sitter inlåst i en cell. Kidnapparna torterar honom på alla möjliga grymma sätt för att få reda på hur man framställer drogen. Men Leo Brageler har förändrats. Nu inser han vad det är han har gjort och förfäras. Det enda som håller honom uppe är tanken på att göra gott och stoppa utvecklingen han satt igång. Därför tiger han.

Under tiden kopplas Jonna de Brugge tillbaka på Walter Gröhns utredningen om var den försvunne Brageler befinner sig. En utredning som just nu står och stampar. De tycks inte komma någon vart. Ett plötsligt gisslandrama ger vissa ledtrådar. Dessvärre verkar dem de jagar hela tiden ligga steget före och undkommer. Därför börjar de misstänka en läcka inom polisen och ljuset faller snart på SÄK:s Martin Berg.

Tyvärr är det inte alls samma tempo i den här historien. Det som beskrivs är en enda lång utredning och än en gång ligger läsaren steget före huvudpersonerna. Det funkar inte riktigt lika bra som i Vredens tid. Jag blev faktiskt lite besviken och hade svårt att känna något riktigt engagemang. Jag saknar relationsbiten och de snabba replikerna som fanns i den förra boken. Men å andra sida gillade jag hur man fick tränga in i de kriminellas värld på ett annat sätt än tidigare. I september kommer den avslutande delen, Den felande länken, och självklart kommer jag att läsa den. Jag måste ju få veta hur det går!

Andra bloggare som läst: Bokbloggen, Böcker etc., Hyllan – alla mycket mer entusiastiska än jag!

Författare: Stefan Tegenfalk
Titel: Nirvanaprojektet
Förlag: Massolit

 
8 kommentarer

Publicerat av på 11 april, 2011 i Böcker, Rec.ex., Spänning

 

8 svar till “Stefan Tegenfalk: Nirvanaprojektet

  1. Emma

    11 april, 2011 at 22:26

    Vilken fin blogg du har.

     
    • Fru E

      12 april, 2011 at 19:27

      @Emma: Tack. Vad snällt sagt! 🙂

       
  2. Vicky

    12 april, 2011 at 10:07

    Vad fort man glömmer. Som du skriver så var jag lika positiv till denna som till föregångaren, men jag kan inte minnas hur jag tänkte angående de saker som gjorde dig besviken… Håller med om att tredje delen absolut inte får missas i höst 🙂

     
  3. Bokomaten

    12 april, 2011 at 13:26

    Se där, jag var inte alls förtjust i Vredens tid så den här har jag helt enkelt tänkt hoppa över. Blir ju inte mer sugen på att stifta närmare bekantskap med Tegenfalk nu heller direkt.=)

     
    • Fru E

      12 april, 2011 at 19:26

      @Bokomaten: Ja, har du dessutom läst mitt inlägg – trots spoilervarning – så är det nog ingen större idé. Jag hoppas fortfarande på trean!

       
  4. Emmas Bokhylla

    19 april, 2011 at 13:11

    Jag stracklaste Nirvanaprojektet direkt efter Vredens tid och var liksom helt inne i ”flowet” och tyckte att den var riktigt, riktigt bra, men kan tanka mig att det blir en helhetsupplevelse av bada bockerna…

    Har dock inte hunnit blogga om den annu.

     
  5. sam Andersson

    9 maj, 2011 at 23:02

    En enda lång utredning? Har vi läst samma bok? 😉 Det är mer åt Dan Brown med varenda kapitel full av cliffhangers. Nirvanaprojektet tycker jag är bättre än första boken. Den har ett rysligt högt tempo och det gillar jag. Ska bli intressant att läsa sista delen.

     
    • Fru E

      10 maj, 2011 at 20:26

      Ha ha, nej, när jag läser ditt omdöme tvivlar jag på att vi pratar om samma! 😉

       

Kommentera

