RSS

Slutet på Fågeln…

18 Apr

Ja! Jag är i mål! Missförstå mig inte, jag gillade verkligen Fågeln som vrider upp världen, men nu börjar det räcka. Dels är den lång, dels har jag ju läst den sakta över fyra veckor. Nu vill jag läsa mer av annat!

Och som jag misstänkte fick jag inte se det där glasklara sambandet mellan allt som hänt Toru Okada. Lite förklaringar fick vi. Kumikos bror var en skit som drev Kumikos syster till självmord och som nu hade Kumiko i sitt våld. Kumiko var rädd för att bära på taskiga gener som skulle föra ondskan vidare till deras barn. Det var därför hon hade reagerat så starkt när hon fick veta att hon var gravid och gjorde abort. Men fortfarande fattar jag inte om alla personer var verkliga eller om de var sidor av Torus personlighet? Om de bara existerade inom Toru själv?

De historiska tortyrscenerna är lika hemska den här gången. Jag skumläser lite. Jag tyckte att det var fint att han åkte och besökte Mei Kasahara vid toupéfabriken i slutet. På något sätt är hon ändå den mest betydelsfulla för Torus själsliga utvecklingen. Bland annat var det ju hon som fick honom att vakna till och börja agera. Men vad hnde sen? Det vet vi inte. Kumiko kände sig tvingad att förgöra sin bror och ta sitt straff. Och vad gjorde Toru? La sig ner och sov. Lite mesigt slut ändå, tyvärr. Men hur hade det kunnat sluta annorlunda? Sömnen har ju på något sätt varit ett återkommande tema.

Det ska bli spännande att höra Bokcirkelns diskussioner och slutord. Men allra mest nyfiken är jag på den sista podsändningen från A fraction of the Web, Illusionernas blog och Kafka på jobbet.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 18 april, 2011 i Asien, Böcker

 

Kommentera

