RSS

Denna där?

02 Maj

Denna dödens kropp heter den senaste deckaren av Elizabeth George. Visst är det en ganska konstig titel? Jag tycker det låter lite klumpigt i munnen, ungefär som något kyparen i Lady & Lufsen skulle kunna ha sagt. Anspelar titeln på något annat litterärt verk?

I alla fall, Elizabeth George är en av de författare som jag följt länge och som jag måste läsa allt nytt av (och äga!). Elizabeth George har defintivt haft en svacka när det gäller romanerna om Lynley & Havers. Enligt mig så dippade det med Minnenas labyrint, som var mördande (f’låt) tråkig. Med hennes förra, Stråk av rött, tyckte jag mig ana en come-back och med Denna dödens kropp är jag övertygad!

När en ung kvinna vid namn Jemima Hastings hittas mördad på en kyrkogård i London får den nya tillförordnade kriminalinspektören Isabel Ardery chansen att visa vad hon går för. Men teamet saknar sin förre chef Thomas Lynley och är ovan vid Arderys kontrollerande ledarskap som går dem på nerverna. Barbara Havers får resa till Hampshire med Winston Nkata och ta reda på lite mer om offrets bakgrund. I Hampshire finns bland annat Jemimas ex, en takläggare med ett dunkelt förflutet. Under tiden får Isabel alltmer problem, inte minst privata, och hon fattar beslutet om att be Thomas Lynley om hjälp, som fortfarande är sjukskriven efter sin hustru och ofödda barns tragiska död.

Parallellt med den här mordhistorien får vi ta del av anteckningar från en annan mordutredning. Tre pojkar i 10-11-års åldern döms för att brutalt ha mördat en tvåårig pojke. Det är trasiga uppväxter med föräldrar som sviker och konsekvenserna av detta som vi får ta del av. Mycket obehaglig läsning.

Det är bara ett mord i den här tegelstenen (boken är nära 700 sidor lång), vilket kanske känns lite lite. Ändå är det som att träffa gamla bekantskaper när jag läser om Barbara Havers klädbekymmer och Thomas Lynleys förkärlek för gamla bilar. Allting är så bekant och miljön – London varvat med inslag från landsbygden med New Forest-ponnies i lösdrift – känns så jäkla rätt. Extra roligt är det att Elizabeth George själv är amerikanska, men som så väl lyckas fånga det brittiska hos sina karaktärer. Det enda jag saknar är sampelet med Lynley & Havers som inte riktigt infinner sig i den här historien heller, men eftersom Lynley verkar vara tillbaka så kanske vi får läsa mer om dem tillsammans i hennes nästa roman..? Det är trots allt så att det inte är Elizabeth Georges väluttänkta mord som får mig att alltid längta efter nästa. Det är hennes romankaraktärer som är grejen.

Jag är ganska ense med Full bokhylla och Johanna Karlsson på Bokhora.

Författare: Elizabeth George
Titel: Denna dödens kropp
Förlag: Norstedts

 
1 kommentar

Publicerat av på 2 maj, 2011 i Böcker, Deckare

 

Ett svar till “Denna där?

  1. enligt O

    2 maj, 2011 at 20:57

    Jag blev så besviken. Hade väldigt höga förväntningar efter förra boken, men tyckte att det här var hur segt som helst. Skönt att andra fick ut lite av tegelstenen.

     

Kommentera

