RSS

Ännu ett engelskt hus i litteraturen

08 Maj

Det måste vara nåt med engelska författare och hus, alltså. Jag tycker att det är ovanligt ofta de låter ett särskilt hus spela en stor roll i boken (tänk Hundreds hall eller Manderley). I Hothouse Flower heter huset – herrgården – Wharton Park och ligger i Norfolk. Strax före Andra världskriget gifter sig Olivia med sin stora kärlek Harry. Dessvärre får äktenskapet minst sagt en dålig start när Olivia upptäcker att Harry inte alls älskar henne i samma utsträckning. För Harrys del är äktenskapet mest en praktisk inrättning. Han berhöver ha en arvinge för att godset ska stanna i släkten. Men så kommer kriget och de unga tu skiljs åt. Harry kallas in och hamnar så småningom i ett japanskt fångläger, Olivia och hennes svärmor sköter godset och tar samtidigt hand om sårade soldater. När kriget äntligen är över, har livet förändrat dem allihop.

I nutid har en kvinnlig pianist, Julia, tragiskt förlorat både man och barn i en bilolycka. Medan hon kämpar för att orka överleva sorgen har hon lämnat sitt hus i Frankrike för att leva enkelt i en stuga i Norfolk. Hennes äldre syster försöker så gott hon kan att finnas till hands och ge tröst, men förhållandet mellan dem har alltid varit ganska ansträngt. Trots att, eller kanske just därför, de är systrar, är de så olika varandra. När de får höra att Wharton Park ska säljas och lösöret auktioneras bort, bestämmer de sig för att bege sig dit för att köpa en födelsedagspresent till deras far, som tillbringade mycket tid där som barn eftersom hans far arbetade som godsets trädgårdsmästare. Framme vid Wharton Park stöter Julia på ägaren, Kit, som hon träffade som barn och det blir upptakten till en berättelse som förstås är ihoptvinnad med det förflutna och den gemensamma nämnaren är Wharton Park.

Stundtals är den här boken riktigt, riktigt bra. Tyvärr hemfaller det emellanåt till det banala (läs: tillrättalagda). Framförallt i slutet av boken, då allt löser sig lite väl bra. Jag skulle önskat att Lucinda Riley inte hade måst lösa allting till det bästa, utan i stället vågat låta en del frågor vara obesvarade. Kanske att den därmed blir lite för lång, nästan 600 sidor. Men jag älskar omslaget! Visst är det fint?

Författare: Lucinda Riley
Titel: Hothouse Flower
Förlag: Penguin

 
6 kommentarer

Publicerat av på 8 maj, 2011 i Asien, Böcker, Kärlek, Släkthistoria, Sorg

 

6 svar till “Ännu ett engelskt hus i litteraturen

  1. Boktokig

    9 maj, 2011 at 10:36

    Omslaget är verkligen fint! Låter som en trevlig bok, även om det är lite banalt ibland. Jag kan definitivt tänka mig att läsa boken!

     
    • Fru E

      9 maj, 2011 at 21:41

      @Boktokig: Ja, den har lite Kate Morton-vibbar, men blir inte riktigt lika bra som hennes romaner.
      @a-lo: Javisst, det finns många fler hus i engelsk litteratur. Intressant fenomen, eller hur?
      @Cecilia: Ja, det verkar finnas ett samband. Kan inte komma på svenska hus som fått samma roll i litteraturen. Kommer du på nåt?

       
  2. a-lo (the book pond)

    9 maj, 2011 at 13:50

    Du är något på spåren där! Jag tänker också Brideshead revisited, Howard’s end, Jane Eyre (Thornfield), Spöket på Canterville..

    Jag tror jag skulle gilla det här. Storbritannien, andra världskriget. Banalt eller inte, bara ge mig!

    (Lite roligt, för jag har själv ett blogginlägg idag om hus, fast i mitt fall gäller det fyrar).

     
  3. Cecilia

    9 maj, 2011 at 15:46

    Det har du helt rätt i, att det är mycket hus. Inte tänkt på det som ett samband, men det stämmer och i like it. Så här långt i vart fall.

     
  4. Marie

    11 maj, 2011 at 08:34

    Noterar denna i min ”vill-läsa-lista”, mest för att det handlar om Norfolk och att jag tack vare Griffith är helt Norfolk-frälst :).

     
    • Fru E

      11 maj, 2011 at 20:25

      @Marie: Ja, särskilt Norfolks saltängar är det häftigt att läsa om, tycker jag!

       

Kommentera

