RSS

Som ett maffigt Kinder-ägg!

11 Maj

Även jag har läst och fallit pladask för Cirkeln! Författarna till denna ruskigt spännande berättelse heter Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. För båda är det första gången de skriver en ungdomsroman. Det är verkligen ett lyckat samarbete. Ibland tycker jag att man kan skönja att det är fler än en författare och det är oftast inget bra betyg. I cirkeln råder det perfekt harmoni hela texten igenom. Imponerande! Porträtten av de sex tjejerna är fantastiska och känns helt trovärdiga. Alla är de tjejer som man minns från skoltiden (och någon av dem kanske man var själv?).

Och visst är det kul när en sönderkramad, max-hypad bok som Cirkeln verkligen lever upp till de högt ställda förväntningarna? Jag är helt eld och lågor! Läsupplevelsen påminner mig om det jag kände när jag hade läst Hungerspelen  av Suzanne Collins. Det är inte bara spänning utan tonårsångest, föräldrar som inte fattar nåt, kärlek, sorg, missbruk, vänskap och konkurrens… Men är det sant, ska jag behöva vänta tills nästa år på del 2? Det blir en kamp, hörrni!

Det är så många bokbloggare som har läst den här boken och skrivit en mycket bra sammanfattning över handlingen, så därför gör jag inte det här. I stället rekommenderar jag ett besök (minst!) på: Ett hem utan böcker som skriver ganska uttömmande, men utan spoilers. Flaskposten som skriver om bokens Buffy-influenser (som tyvärr går mig helt förbi. Vem är Buffy?) men också visar ett jättehäftigt omslagspapper som boken levererades i *vill också ha*! samt Enbokcirkelföralla  som också skriver lite om problemet med att få vänta på tvåan ett helt år. Jag tänker: Hur 17 ska jag komma ihåg vem som är vem av tjejerna?

Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Titel: Cirkeln
Förlag: Rabén & Sjögren

 
4 kommentarer

Publicerat av på 11 maj, 2011 i Böcker, Kärlek, Sorg, Spänning, Ungdomar

 

4 svar till “Som ett maffigt Kinder-ägg!

  1. snowflake

    12 maj, 2011 at 10:27

    Jag tror att du skojar om Buffy. Väl?

     
    • Fru E

      12 maj, 2011 at 21:44

      @Snowflake: Nej, tyvärr, jag skojar INTE. 🙂 Ja, jag har ju fattat att det är en tv-serie om vampyrer men jag har aldrig sett det. Är inte så värst mycket för vampyrer heller, om jag ska vara ärlig, men True Blood gillar jag! Har jag gjort bort mig alldeles nu, menar du att jag MÅSTE se Buffy, helst igår?! 🙂
      @Vicky: Tror att du kommer att tycka att den är värd alla ovationer, faktiskt!

       
  2. Vicky

    12 maj, 2011 at 13:14

    Jag är i valet och kvalet om jag ska läsa, men näsa alla är så positiva så min nyfikenhet är numera enorm!

     

Kommentera

