RSS

Om dom bara kunde tala

19 Maj

Om dom bara kunde tala heter första boken om veterinären James Alfred Wright, mer känd under pseudonmen James Herriot. James började arbeta som veterinärassistent i slutet av 1930-talet. Han flyttade från staden Sunderland till Yorkshire, bara det en enorm kulturkrock. Veterinären han hamnade hos, i böckerna heter han Siegfried Farnon, är en ombytlig herre som säger en sak en dag och nästa dag en annan. Dessutom har han en riktig slarver till bror, Tristan, som misslyckats kapitalt med studierna och nu bor hos Siegfried. Lägg därtill till lokalbefolkningen som har sina egna sociala regler – bland annat att vara tyst när man äter- och som håller hårt i plånboken, särskilt eftersom de misstror behandlingen.

Jag skrattade gott när jag läste boken! Det är inte ofta jag gör det när jag läser, men det här var precis min (lite torra) humor. Det finns en sån genuin värme i boken som smittar av sig och James verkar vara en väldigt sympatisk ung man. Underbara karaktärer bland bönderna känns redan nu oförglömliga. Det här är feel-good, äkta vara!

Böckerna är inte helt lätt att köpa. Jag lånade min på jobbet efter (ännu) ett tips om dem från en kollega (jag har nämligen hört detta tips flera gånger av olika personer, men det har aldrig blivit av att jag läst. Verkar helknäppt, just nu). Om dom bara kunde tala är som sagt den första i serien. Övriga delar heter: Alla mina fyrfota vänner, Nästan bara rara djur, I vår herres hage, Den flygande veterinären, Yorkshire i mina drömmar, Vår herres folk och fä samt Mellan himmel och jord. Jag blev så förtjust i den här boken så jag har faktiskt beställt den och hoppas kunna hitta de andra delarna också så småningom. För det här vill jag ÄGA! (särskilt eftersom omläsningspotentialen är skyhög)

Böckerna har gått som tv-serie också, då med titeln I vår herres hage. Tyvärr är jag för ung för att minnas dem, men jag letade reda på ett klipp från första avsnittet på youtube: 

Författare: James Herriot
Titel: Om dom bara kunde tala
Förlag: Richters

 
6 kommentarer

Publicerat av på 19 maj, 2011 i Böcker, Humor

 

6 svar till “Om dom bara kunde tala

  1. a-lo (the book pond)

    19 maj, 2011 at 22:24

    Jag älskar verkligen James Herriots böcker. Jag har läst dem allihop på senare år och de får mig alltid på gott humör.

    Jag köpte samlingsvolymer på engelska på Akademibokhandeln för några år sedan, men jag vet inte om de finns kvar. Annars är det nog antikvariat som gäller.

    Däremot går TV-serien numera att köpa på DVD, även med svensk text. Kolla in Cdon eller någon av de andra stora kedjorna. De står sig rätt bra även idag, tycker jag.

     
    • Fru E

      19 maj, 2011 at 22:51

      @a-lo: Vad kul att du också läst Herriot! Det verkar som om vi gillar samma litteratur, du och jag! 🙂 Det finns en sån otrolig värme i den här boken! Jag diskuterade det med kollegan som är lika förtjust som jag och vi konstaterade att det verkligen är böcker (nu har ju jag bara läst en av dem) som håller för omläsning. Jag fick hem den idag, men det verkar vara svårare att få tag i tvåan. Jag får se det som ett projekt att samla alla delar, så får jag låna på bibblan så länge.

       
  2. Bokomaten

    20 maj, 2011 at 11:54

    Klart ni har samma smak, verkar som vi brukar ha det alla tre.=) Massa tips jag fått av er båda.=) Och jag ääääääälskade serien I vår herres hage när den gick. Läste en av böckerna som jag hittade på ett bibliotek när jag blev lite äldre, men de är nog rätt ofta gallrade numera eftersom de är rätt gamla. Tyvärr.

     
    • Fru E

      21 maj, 2011 at 18:40

      @Bokomaten: 🙂 Men såg du den när den gick på tv, var inte det typ -83, eller är jag ute och cyklar? I så fall är jag ju inte för ung… Pinsamt att skylla på det… *oops* Mitt bibliotek har alla utom en, men jag vill ju ha dem hemma jämt, så att säga.
      @Boktokig: Kan man lyssna på dem som ljudbok, menar du? Trodde bara att de fanns på typ… kassetter?

       
  3. Boktokig

    20 maj, 2011 at 16:00

    Dom är otroligt mysiga att lyssna på också!!!

     
  4. Bokomaten

    25 maj, 2011 at 08:26

    Nä, men de gick ju i repris på 90-talet.=) och ÄNTLIGEN kommer jag in på din sida igen, inte gått sedan förra veckan.

     

Kommentera

