RSS

Tråk-bok

25 Maj

Ungdefär en tredjedel orkade jag lyssna på, sen gav jag upp Nicole Krauss’ Det stora huset. Ärligt talat så var jag aldrig så imponerad av hennes debutroman Kärlekens historia heller, men att säga det är ju lite som att svära i kyrkan…

Det stora huset var visserligen språkligt sätt helt okej, stundtals riktigt njutningsfullt, men själva berättelsen försvann i de kyligt, noga utvalda orden. Jag upplevde att det fanns en distans mellan det som skulle berättas och texten, och däremellan även mellan mig som läsare och författaren. Det hela blev ett gott hantverk, men oerhört oengagerande. Ja, tråkigt. Jag tyckte inte heller att Alexandra Rapaports uppläsnning var så lyckad. Meningarna blev konstigt uppdelade och ibland tycktes hon göra paus mitt i…? 

Så därför slutade jag lyssna och började i stället lyssna på Beate Grimsruds senaste roman, En dåre fri. Och jag tror att jag är kär. Vilket underbart språk och så gripande! Och så underbart att lyssna på den och njuta av att det inte går så fort fram. Kan, efter knappt hälften, konstatera att jag gjorde helt rätt som bytte bok.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 25 maj, 2011 i Ljudbok

 

6 svar till “Tråk-bok

  1. Hanneles bokparadis

    25 maj, 2011 at 17:01

    jag blir alltid lite nyfiken på böcker, som andra inte gillar 🙂

     
  2. Hanneles bokparadis

    25 maj, 2011 at 17:02

    svårt att kommentera hä: Error: You entered in the wrong Captcha phrase. Press your browsers back button and try again.

     
  3. Boklusen

    11 juni, 2011 at 13:33

    Jag har inte läst något av henne, men är nyfiken då så många berömmer hennes böcker. Men tappar ju lusten lite nu när jag läser att du inte gillade den.

     
    • Fru E

      11 juni, 2011 at 15:46

      @Boklusen: Eller så får du se det som en utmaning och läsa den för att se om jag hade ”rätt”!

       
  4. Dolly

    16 juni, 2011 at 11:04

    Åh, jag gillade denna supermycket. Men jag upplevde att den krävde mycket av mig som läsare, det tog lång tid och jag fick flera gånger bläddra tillbaka för att påminna mig om detaljer jag glömt. Jag skulle absolut inte kunnat lyssna på den här romanen.

     
    • Fru E

      17 juni, 2011 at 22:59

      @Dolly: Kanske var ett helt felaktigt val att lyssna på den då med andra ord. Jag gav nog upp lite för lättvindigt också.

       

Kommentera

