RSS

Anna Schulze: Att ringa Clara

30 Maj

Vem är den här Anna Schulze egentligen? Eller mer intressant, hur har jag kunnat missa hennes författarskap?! Jag läser att hon debuterade med novellsamlingen Brist och för vilken hon blev nominerad till Borås tidnings debutantpris (därför tror jag att hon var superbra redan med debuten). Hon har skrivit en roman till som heter Ge mig en människa som utkom 2008. Dessutom är hon är utbildad violinst (förstod jag väl!).

Hennes andra roman kom i början av maj och heter Att ringa Clara. Förutom ett helt underbart omslag (grattis Sara R. Acedo!), så är innehållet fantastiskt! Jag som går igång på vackert formulerad, precis prosa blir ju helt knockad! Det är så h i m l a bra det här!

När Carolin får telefonsamtalet från Claras bror Carl förstår hon att Clara än en gång har försvunnit. Hon brukar göra så ibland, Clara. Veckor går utan ett livstecken och när det sen äntligen kommer är Carolin alldeles för tacksam för att orka konfrontera Clara. En av de första gångerna de hände och hon plötsligt en dag bara var tillbaks, tänkte Carolin:

”Hela tiden hade jag trott att jag skulle bli arg på henne, men när hon stod där belv jag bara lättad. Alltid det där: Oron och vreden. Lättnaden och glädjen. Hoppet om att allt nu var bättre som följdes av ny oro, ny vrede. Lättnad, glädje, hopp. Ny oro, ny vrede.”

De två har varit nära vänner ända sen de möttes i tonåren på en musikskola. Det vilar något magiskt över Clara och porträttet av henne är till en början oerhört vagt. Man undrar över vem hon är och varför hon besitter en sån dragningskraft på hennes omgivning.

Carolin söker efter Clara. Hon har en extranyckel till hennes lägenhet och flyttar in där, tillfälligt, för att få svar på vart hon har tagit vägen. Nu är de båda kring de fyrtio och Carolin har en uppslitande skilsmässa bakom sig. Hon behöver Clara så förvtivlat väl. Under sökandet efter svar blickar hon tillbaka på deras långa vänskap och inser någonstans att det alltid rått en viss obalans. Carolin har alltid varit den behövande av de två, ändå är det hon som oftast fått ta hand om Clara, som trots sin egensinnighet alltid har varit skör. Vänskapen har aldrig varit okomplicerad. Kanske just därför har den bestått.

Man blir trött på att duperas. Kanske är det något jag borde skämmas för. Det finns säkert folk där ute i den riktiga världen som tycker det. Men det är folk som aldrig har känt någon som är som Clara. De har aldrig känt någon som r som Clara och de tror att de skulle ha lyckats så jävla bra. De bara lyckas hela tiden med allt de företar sig. och de har jobb och pengar och äktenskap och bostäder och en rad kompisar. De är helt enkelt fantastiska. Men deras största kvalitet är att deras närmaste vänner inte är som Clara. De umgås inte med Clara. De bryter med henne långt innan hon hinner få verkliga problem. (…) De skulle inte trilla dit på henne som jag har gjort.”

Clara är undflyende, en mänsklig gåta. Till slut vill jag lika mycket som Carolin få reda på vad som hänt henne och framförallt vill jag träffa henne, uppleva henne. Samtidigt så förstår jag att Carolin alltför länge har låtit sig styras av Clara. Det är en känslomässig tvångströja att vara Claras vän och hon måste börja leva sitt eget liv för att kunna bli sin egen person.

Breakfast Book Club tyckte också väldigt mycket om och The Book Pond föll också för språket. Evas bokstöd var lite mer tveksam.

Författare: Anna Schulze
Titel: Att ringa Clara
Förlag: Wahlström & Widstrand

 
2 kommentarer

Publicerat av på 30 maj, 2011 i Böcker, Psykisk ohälsa, Rec.ex.

 

2 svar till “Anna Schulze: Att ringa Clara

  1. Hanneles bokparadis

    31 maj, 2011 at 21:02

    trevligt att läsa sin recension

     
  2. a-lo (the book pond)

    5 juni, 2011 at 20:58

    Ja, visst var den väldigt speciell, på ett bra sätt! Nu är det några veckor sedan jag läste ut den, men den har stannat kvar hos mig och jag tänker på den en del.

     

Kommentera

