RSS

Får det vara en novell till lunch?

13 Jun

I söndags var jag inne en sväng på bibblan (inte jobbet) och skulle hämta en bok jag hade beställt (=Tom Rachmans De imperfekta – sååå bra!) och snubblade över dessa tre pytteböcker. Det nystartade förlaget Novellix satsar  på att ge ut noveller i nästan-Pixi-format. Tanken är att man ska kunna läsa en novell i stället för en tidning på bussen till jobbet, i väntrummet eller var man nu befinner sig när man har lite dödtid att slå ihjäl.

Jag lånade förstås hem alla tre och tänkte att det blir perfekt lunchläsning i veckan. Idag när jag satt på det lilla filialbiblioteket så tog jag därför upp den första på måfå ur handväskan. Det blev Unni Drougges Kärlek ända in i döden. Jag har inte läst henne tidigare så jag var lite nyfiken. Kärlek ända in i döden är en annorlunda kärlekshistoria. En försmådd partner stämmer träff med en ungdomsförälskelse. De två har inte sett varandra på många år, men kärlekshistorien fick ett abrupt slut. Nu vill berättarjaget ta reda på varför det blev så fel mellan dem och varifrån allt hat kom:
 

”Han sa vid ett tillfälle att min stjärna dalat och att jag var betydligt intressantare medan jag ännu satt på piedestal.  Själv hade jag aldrig haft några sådana pretentioner – att sitta på piedestal – men under alla omständigheter var det han som knuffade ner mig från den”.

Frågeställaren får så småningom ett svar och slutet har en twist, som jag givetvis inte kan avslöja här. Och ja, min 30 minuters-lunch räckte – jag hann läsa ut novellen. Och jag hade ett mycket trevligt lunchsällskap med Unni Drougges lilla berättelse!* Och imorgon vid lunch väntar ett nytt läsäventyr!

*Upptäckte också längst bak i boken att första novellen heter Sandhamn och är skriven av Jens Liljestrand. Den måste jag ha! Tyckte ju så mycket om hans novellsamling Paris-Dakar!

Författare: Unni Drougge
Titel: Kärlek ända in i döden
Förlag: Novellix

 
2 kommentarer

Publicerat av på 13 juni, 2011 i Böcker, Kärlek, Noveller

 

2 svar till “Får det vara en novell till lunch?

  1. Hanneles bokparadis

    14 juni, 2011 at 10:06

    inte fel alls, hinner med lunch också 🙂

     
    • Fru E

      14 juni, 2011 at 21:22

      Precis! Faktiskt helt rätt! 🙂

       

Kommentera

