RSS

Lunch nr 3

17 Jun

Doggy Monday heter novell nr 3 från Novellix som jag läst i mitt lilla lunchprojekt (som du kan läsa om i tidigare inlägg här och här) och författaren är Maria Sveland. Henne har jag läst i romanform tidigare (Att springa heter boken) och då gillade jag jättemycket. Den här novellen tycker jag spårar ur ganska rejält och tyvärr gillar jag inte det.

Berättelsen börjar med Bosse och Rigmor som vaknar av klockradion. De delar visserligen säng men det var längesen de var intima. Rigmor fascineras över hur hon alltid verkar dras till Bosse i sömnen ”trots att hon alltid var mycket noga med att somna så långt ut på sin sida som möjligt, alltid med ryggen vänd emot honom.” Till skillnad från förr, när det var han som alltid vände ryggen mot henne och hon som trånande sträckte ut sig mot honom.

Rigmor är en väldigt olycklig kvinna. Äktenskapet går på sparlåga, eller snarare är det fullständigt utbränt. På jobbet tycker ingen om henne och hennes chef visar ingen uppskattning, trots att hon faktiskt är väldigt duktig på sitt jobb. Nej, han föredrar söta tjejer som ”inte bytte om till Birkenstock när de kom till kontoret utan i stället hade nätta pumps i matchande färg till dagens dräkt.” Han ägnar henne överhuvudtaget ingen uppmärksamhet. Därför är det med spänd förväntan hon går till hans rum efter att han kallat på henne.

Efter detta förlorar Maria Sveland kontroll över sin novell, tycker jag. Det blir bara ett knäppt slut, utan finess. Men fram till dess är det riktigt bra. Som slutkläm kan jag konstatera att jag gillade Unni Drougges novell Kärlek ända in döden bäst (men jag måste få tag i Jens Liljestrands Sandhamn!). Lite otippat, skulle jag säga.

Bokhora har träffat förlagschefen för Novellix, Lena Hammargren. Boktoka har också skrivit om noveller. Dolly ska testa Jonas Karlssons Spår i snön.

Författare: Maria Sveland
Titel: Doggy Monday
Förlag: Novellix

 
1 kommentar

Publicerat av på 17 juni, 2011 i Böcker, Noveller

 

Ett svar till “Lunch nr 3

  1. Hanneles bokparadis

    17 juni, 2011 at 23:45

    noveller passar nästan alltid

     

Kommentera

