RSS

Mumma för deckarälskande anglofiler

19 Jun

Jippi! Jag har hittat en ny deckarfavorit! Hon heter Imogen Robertson och jag har precis läst ut den första i serien om Mrs Harriet Westerman och anatomisten Gabriel Crowther, Instruments of Darkness.

Harriet Westerman är en underbar blandning av Maisie Dobbs och Miss Marple. Hon lever ensam med sina två barn i Sussex medan hennes make är ute på havet och kämpar mot fransmännen.  Året är 1780. Harriet är väldigt okonventionell för tiden och bryr sig inte särskilt mycket om konventioner. Dessutom är hon fruktansvärt understimulerad av att gå hemma och ta hand om allt det praktiska. När Harriet snubblar över ett lik, kontaktar hon den ende på orten som hon tror kan vara till någon hjälp, anatomisten Gabriel Crowther. Den döde mannen visar sig ha anknytning till Thornleigh Hall, det stora godset som äger nästan all mark i området. Thornleigh Hall är otursförföljt. Den rättmätige arvingen saknas och den lord Thornleigh har drabbats av ett slaganfall och sitter isolerad i ett av tornrummen. Ingen vill arbeta hos honom eftersom han då och då brister ut i ordlösa skrik och skrämmer sina sköterskor.

Trots att Harriet Westerman och Gabriel Crowther försöker skrämmas till tystnad är de fast beslutna att ta reda på den dödes indentitet, finna svar på varför han befann sig utanför Thornleigh Hall och framför allt avslöja mördaren.  Men under tiden försöker människor i deras närhet hota dem till tystnad och innan gåtan är löst hinner fler mord begås.

Jag tyckte om den här för att det är en klurig intrig. Jag anar en del, men tar fel på mycket. Dessutom är det en spännande tid som den utspelar sig i, både med kriget i bakgrunden och alla regler för umgänge män och kvinnor emellan. Och aaah, mörka familjehemligheter och elaka styvmödrar! Thorneligh Hall och Lord T. i tornet för förstås tankarna till Jane Eyre och Thornfield, vilket naturligtvis inte gör den sämre på något vis. 🙂

Det har kommit ytterligare två böcker i serien, Anatomy of Murder (på väg från Adlibris as we speak) samt Island of Bones.  Du kan läsa mer på författarens egen hemsida.

Författare: Imogen Robertson
Titel: Instruments of Darkness
Förlag: Headline review

 
5 kommentarer

Publicerat av på 19 juni, 2011 i Böcker, Deckare

 

5 svar till “Mumma för deckarälskande anglofiler

  1. Marie

    19 juni, 2011 at 10:28

    Låter som något för mig, antecknar, antecknar.

     
  2. Anna

    19 juni, 2011 at 18:35

    Låter som en deckare för mig – klickar mig till Adlibris direkt. Jag har just nu ett stort behov av deckare så det var ett välkommet tips!

     
    • Fru E

      20 juni, 2011 at 22:12

      @Anna: Vad kul! Hoppas att du också gillar, ska hålla utkik efter ett inlägg om den på din blogg.

       
  3. Emmas Bokhylla

    22 juni, 2011 at 09:36

    Later riiktigt bra, precis i min smak! Maste direkt skriva ner pa min lista!

     
  4. Bokomaten

    22 juni, 2011 at 14:04

    Men åh, har tittat på den här massor med gånger och funderat på om den ÄR ngt att ha eller inte.=) Låter ju onekligen som min kopp te. Så roligt att du gillar! Fram fr fler bra historiska deckare.

     

Kommentera

