RSS

Starkt och skört på samma gång

20 Jun

Beate Grimsrud är en av författaren i min Boktolva. Jag valde att lyssna på hennes senaste roman, En dåre fri. Det är jag oerhört glad över för den här ljudboksupplevelsen blir nog Årets bästa. Jenny Dufvenius gör en fantastisk uppläsning, hon är huvudpersonen Eli!

En dåre fri är en roman med tydligt självbiografiska inslag. Det är en oerhört rik roman och spänner över så mycket. Den berör psykisk sjukdom, vårdpolitik, kreativitet, vuxenblivande, sexualitet (eller bristen på sådan) och det är en mycket viktig roman. Beate Grimsrud låter mig som läsare (eller lyssnare) ta del av en helt okänd värld och jag imponeras över hennes mod. Det känns fullständigt naket och ärligt.

Eli, som berättar, bor i sin lägenhet. Men hon är inte ensam. Inuti Eli finns även Erik, Emil, Espen och Prins Eugen och deras röster har följt henne så länge hon kan minnas. Ja, de kanske alltid funnits där. Alla fyra har olika karaktärer och emellanåt styr de Eli och tar över hennes kropp. Eli har tillbringat långa perioder på psyket. Nu har hon fått en KBT-terapeut som ska hjälpa henne att fixa vardagen på egen hand. Hon ser tillbaka på sin uppväxt i Norge och hur sjukdomen har funnits med hela tiden.

Inga ord kan beskriva hur det kändes att lyssna på den här romanen. Det var mycket känslor, både skratt och förtvivlan. Jag blev djupt berörd. Och full av beundran över Eli som orkar kämpa och allt hon lyckas åstadkomma under tiden. Själv kan jag nästan inte tänka mig något värre än att höra röster som ingen annan hör. Det här är en roman jag kommer att bära med mig länge.

En dåre fri vann Sveriges radios romanpris 2011 med motiveringen: ”För en skarp och drabbande läsupplevelse vars röster dröjer sig kvar”. Jag är fullständigt enig.

Fiktiviteter har skrivit ett underbart inlägg om boken.

Författare: Beate Grimsrud
Titel: En dåre fri
Förlag: Bonnier audio

 
12 kommentarer

Publicerat av på 20 juni, 2011 i Ljudbok, Psykisk ohälsa

 

12 svar till “Starkt och skört på samma gång

  1. Lingonhjärta

    20 juni, 2011 at 18:18

    Då har jag något härligt att se fram emot. Har längtat efter att läsa den här efter Babel. 🙂

     
    • Fru E

      20 juni, 2011 at 22:11

      Åh, var hon med i Babel?! Prisa gudarna för SVTPlay, måste absolut kolla upp!

       
  2. snowflake

    21 juni, 2011 at 23:20

    Smart att välja ljudbok, jag kanske ska härma dig. Det är så mysigt på morgnarna.

     
    • Fru E

      23 juni, 2011 at 22:57

      @Snowflake: Ja! Och vissa böcker lämpar sig särskilt väl att lyssna på. En dåre fri, till exempel.

       
  3. a-lo (the book pond)

    22 juni, 2011 at 15:20

    Jag har inte heller läst något av Grimsrud tidigare. Har inte haft någon koll på vad hon skriver egentligen, men nu känner jag mig väldigt motiverad till att ta upp.

    Såg förresten att du satt upp Ammaniti på din boktolva. Har läst både Var inte rädd och Långt långt härifrån och gillade båda mycket.

     
  4. Vicky

    23 juni, 2011 at 20:25

    Låter väldigt intressant. Jag sätter med upp den på min att läsa lista och hoppas biblioteket hinner få in den tills vi kommer tillbaka i augusti!

     
    • Fru E

      23 juni, 2011 at 22:56

      @Vicky: Ja, gör det! Och du och jag måste ju snart börja planera… 😉

       
  5. Lisa

    24 juni, 2011 at 13:33

    Oj, gud.. jag ville verkligen läsa denna för ett tag sedan men den verkar av någon anledning ha försvunnit helt och hållet. Vilken tur att jag slank in här och blev påmind. Skriver upp den nu så den inte riskerar att rymma ur mitt minne igen!

     
    • Fru E

      25 juni, 2011 at 18:44

      @Lisa: Ja, glöm den inte, för allt i världen! Den är fantastisk!

       
  6. Vicky

    24 juni, 2011 at 22:29

    Jag det måste vi ju! Vore kul om vi lyckades samla ihop ett gäng!
    På måndag ska jag faktiskt till din stad 🙂

     
    • Fru E

      25 juni, 2011 at 18:43

      Nämen! Är du hemma hemma? Säg till när du vet ett lämpligt datum så försöker vi fixa ihop nåt!

       
  7. Vicky

    25 juni, 2011 at 21:44

    Nja, vi är här på snabbvisit till onsdag morgon. Sedan återkommer vi ca en vecka in i aug. igen och stannar ca 4 v.

     

Kommentera

