RSS

Birro, min vän!

23 Jun

Jag har alltid haft ett gott öga till dig sedan du var med i det där radioprogrammet där ungdomar fick ringa in och läsa upp sina dikter för dig. Jag imponerades över hur seriöst du tog ditt uppdrag och hur du förmådde att ge konstruktiv kritik, trots att det ibland var pinsamt uselt. Att du är halvitalienare (jag har bott ett halvår i Italien) och älskar fotboll (som jag) är ju förstås en ytterligare bonus.

Jag har också läst dina krönikor om hur du som mobbad gömde dig i biblioteket och hur du upptäckte böckernas underbara värld, läst om dina två förlorade änglabarn och tyckt att du haft rätt i din kritik mot NT:s recensent (men att du kunde hanterat det annorlunda). Nu har vi läst din senaste bok i min bokcirkel: Att leva och dö som Joe Strummer. Efter det känns det nästan som om jag varit ung tillsammans med dig. För det är väl du som bokens jag? Jag vet inte om man kan kalla den för en roman, även om jag tror att du själv vill det. Den är lite spretig och har ingen riktig röd tråd. Den känns mer som en samling minnesanteckningar. Ibland känns texten lite ”intern”. Jag har ingen relation till staden Göteborg, snarare tvärtom, uppvuxen i Stockholm och van vid glåporden städerna emellan, som jag är. Därför känner jag inte till de platser och svartklubbar du skriver om, inte heller det underifrån-perspektiv som du gärna intar. Dina musikreferenser går mig nästan förbi. Du är några år äldre än jag och jag lyssnade på helt annan musik. Emellanåt blir boken faktiskt lite väl grabbig. Jag önskar att du hade velat berätta mer om vem Sara är.

Bäst gillade jag bokens tredje och sista del. Det var något rörande över det gamla kompisbandet som skulle återuppstå och spela på Franks begravning. Frank som plötsligt dött av ett medfött hjärtfel som han varit lyckligt ovetande om. Precis som Joe Strummer i bandet Clash. Jag tycker också om historien med Sara. Den tredje delen känns också mer som en berättelse som hänger ihop, jämfört med de övriga två delarna.

Jag gillar dina formuleringar och tycker att du säger många vettiga saker. Som till exempel det där med att det var de i lammullströjorna som verkligen förändrade politiken, inte ni ”rebeller” som var alldeles för upptagna med att vara arga. Jag håller också med om att man kan gilla både Proust och Knasen, att man inte behöver välja (det är därför det är så fint med bokbloggar som skriver om så många olika sorters läsupplevelser).

Så till sist, även om den här boken bara fick 5 av 10 poäng så gillar jag dig skarpt. Du har ett gott hjärta.

Allt gott!

PS. För mer nyanserad kritik kan man kolla GP:s recension och Dantes bibliotek, som definitivt vill läsa mer Birro framöver.

Författare: Marcus Birro
Titel: Att leva och dö som Joe Strummer
Förlag: Ponto Pocket

 
6 kommentarer

Publicerat av på 23 juni, 2011 i Böcker, Bokcirkel

 

6 svar till “Birro, min vän!

  1. Marcus - Dantes bibliotek

    23 juni, 2011 at 22:08

    Tack för länkningen!

    Visst är Birros bok något man tar till sig trots eventuella spretigheter etc? Så var det för mig i alla fall.

     
    • Fru E

      23 juni, 2011 at 22:55

      Absolut. Han påminner lite om en ung Lundell med sina långa meningar med mycket känsla.

       
  2. enligt O

    25 juni, 2011 at 19:55

    För mig som såg Birro nästan varje helg på stan var det mycket igenkänning som var förlåtande mot eventuell spretighet.

     
    • Fru E

      25 juni, 2011 at 20:11

      @Linda: Häftigt! Du var alltså med när det begav sig? 🙂

       
  3. Anna

    26 juni, 2011 at 18:11

    Tänk att vi tyckte så olika – jag gillade inte alls boken, tycker att han har ett alldeles för självömkande sätt att se på världen. Visst fanns där underhållande delar men. Nja. Tur att man får tycka olika 🙂

     
    • Fru E

      27 juni, 2011 at 10:58

      @Anna: Den diskuterades ju i vår bokcirkel. Tyvärr var jag inte själv med på träffen, men flera av mina vänner hade tyckt precis som du. Jag läste nog med ganska förlåtande ögon…

       

Kommentera

