RSS

Jag springer, därför finns jag

25 Jun

Jag har ett härligt flyt i löpträningen nu. Jag har en tendens att råka ut för småskador titt som tätt men just nu funkar allt perfekt. Och idag har jag köpt nya löparskor *lycka*. Inget peppar mig mer än att läsa om löpning, nu senast i den utmärkta Löpträning av Ingmarie Nilsson, själv erfaren löpare som tävlat på elitnivå.

Här ryms det mesta man behöver veta om löpträning, både för nybörjaren och de som sprungit mycket. För den oerfarne finns ett startprogram som är upplagt på 10 veckor. Det är mycket enkelt och bygger på att man tränar två-tre gånger i veckan. För den vane löparen finns tips på hur man lyfter löpning ett snäpp, t ex med koordinationslopp (höjer farten i slutet av ett löppass, t ex 50 steg och upprepar fyra gånnger) eller fartlek (springer fortare mellan t ex några lyktstolpar). Det poängteras också att styrketräning är viktigt, liksom vila (=återhämtning och muskler bryts ner under träning och byggs upp under vila).

Det finns även ett avsnitt som handlar om bra mat. Förutom att man ska undvika sötsaker (förstås!) så ska man äta två mellanmål om dagen för att hålla blodsockret på en bra nivå. Fett är (numera) bra, i alla fall fleromättat. Och visste ni att 4 msk olivolja har en antiinflammatorisk effekt som är tio gånger starkare än den rekommenderade dosen av ibuprofen (som finns i bl a Ipren)?!

De vanligaste skadorna som drabbar löpare – löparknä, hälsporre, höftproblem, benhinneinflammation och hopparknä – finns också med, liksom bra alternativ träning om man fått en skada. Kruxet med en skada är ju att man måste kanske upphöra med löpträningen helt ett tag och ha tålamod, vilket kan vara svårt när man är mitt uppe i sin träning. För att bibehålla såväl styrka som kondition kan man ju cykla eller springa i vatten i stället.

Jag tycker att Löpträning är både informativ och inspirerande. Vill man fördjupa sig i något ämne finns en litteratur- och länklista längst bak i boken.

Läs mer om Löpträning på Boklusens bokblogg, Ölandsbladet.

Författare: Ingmarie Nilsson
Titel: Löpträning
Förlag: Ica bokförlag

 
8 kommentarer

Publicerat av på 25 juni, 2011 i Böcker, Facklitteratur, Rec.ex.

 

8 svar till “Jag springer, därför finns jag

  1. a-lo (the book pond)

    27 juni, 2011 at 17:13

    Det låter så härligt det där med att ha flyt i löpningen!

    Jag vill så gärna att jag ska gilla att jogga; det är ju oslagbart flexibelt och billigt, men jag har aldrig varit den där långlöpartypen (långt för mig är allt över 3 km).

    Jag tror jag ska dö hela tiden när jag försöker komma igång trots att jag kanske bara springer 5 minuter åt gången. Kan en bok verkligen hjälpa hopplösa fall som mig undrar jag? Eller så får jag kanske ta och träna intervaller hela tiden, för det är jag ju bra på 😉

     
    • Fru E

      27 juni, 2011 at 17:39

      Det finns ett nybörjarprogram i boken för de som aldrig sprungit där man varvar löpningen med promenader i 10 veckor. Första veckan springer man 2 min och går 4, andra veckan springer 3 och går 3… Det gäller att inte ta ut sig i början utan känna att man orkar, tror jag, för att hålla träningen uppe. Sen har jag lärt mig att mycket av löpträning sitter i huvudet – det gäller att hjärnan ska övertyga kroppen om att fortsätta när orken börjar ta slut. Jag älskar det!

       
  2. CAtrin

    27 juni, 2011 at 23:23

    Det får bli en tur till bibblan! Löpträning verkar vara ett perfekt komplement till Murakamis What i talk about when I talk about Running

     
    • Fru E

      28 juni, 2011 at 14:24

      Pinsamt nog har jag den ståendes OLÄST i bokhyllan. Fy på mig!

       
  3. enligt O

    28 juni, 2011 at 19:39

    Jag är imponerad! Har också börjar varva att springa och gå och för första gången känns det som om jag faktiskt börjar gilla att jogga. Kanske det blir ett flyt någon gång!

     
    • Fru E

      29 juni, 2011 at 19:07

      @enligt O: Inget att imponeras över, jag gör det för att jag måste! Lycka till med din satsning!

       
  4. klok som en bok:-)

    1 juli, 2011 at 21:47

    Jag har börjat försöka springa så denna kanske skulle vara något för mig. Snygg blogg förresten:-)

     
  5. Fru E

    3 juli, 2011 at 19:54

    @Klok som en bok: Tack! 🙂

     

Kommentera

