RSS

Deadline

28 Jun

De imperfekta* av Tom Rachman kom på plats 11 av 100 när nätbokhandeln Amazons personal utsåg 2010-års bästa böcker. Jag blev också helt såld på den här romanen!

De imperfekta utspelas i tidningsvärlden. En specifik, påhittad engelsk språklig dagstidning i Rom utgör det nav kring vilken berättelsen kretsar. Genom ett antal personporträtt av tidningens medarbetare samt en historisk tillbakablick granskas dess uppgång och fall. Det kan kanske låta tråkigt, men tro mig, De imperfekta är makalöst underhållande och gripande! Tom Rachman är mycket skicklig på att låta varje karaktär få sin egen röst. Dessutom lyckas han binda ihop de olika människoödena till en sammanhållen berättelse så att det aldrig känns lösryckt. Vi får följa personliga misslyckanden, tragedier, kärlekshistorier och svek. Allting handlar om att klättra uppåt och sparka nedåt, d v s att bevaka sitt revir på jobbet. Under hela läsningen njuter jag och trots att det inte är särskilt spännande så vill jag inte sluta läsa. Och det är väl ett gott betyg?

* Jag kan inte låta bli att störa mig lite på titeln som är en direktöversättning av originalets The Imperfectionists. Hur ofta använder man ”imperfekta” om människor i svenskan? Men det kanske man inte gör i engelskan heller? Förklara för mig, ni som vet.

Andra som tyckt om De imperfekta: Bokmania, Annika Koldenius samt … och dagarna går

Författare: Tom Rachman
Titel: De imperfekta
Förlag: Weyler förlag

 
5 kommentarer

Publicerat av på 28 juni, 2011 i Böcker

 

5 svar till “Deadline

  1. Bokomaten

    28 juni, 2011 at 11:03

    Jag tror inte4 att man använder den termen i engelskan heller utan att det är en lek med ord. Att de jobbar med språk som journalister och är allt annat än perfekta. Fast jag har faktiskt inte läst den (men vill) så ska inte svära på´t. Kanske syftar på något annat?

     
    • Fru E

      28 juni, 2011 at 14:23

      Ja, du har nog rätt. Jag förstod ju att det syftade till att människorna i boken inte var perfekta, men funderade på om man har något annat ord för det… Kan en person vara bristfällig? Tveksamt, va?

       
  2. Full bokhylla

    28 juni, 2011 at 23:38

    Jag trodde det var en lek med tempusformen imperfekt, att de är dåtida så att säga. Har inte läst boken men är mycket nyfiken på den!

     
    • Fru E

      29 juni, 2011 at 19:06

      @Full bokhylla: Intressant! I så fall var det klurigare än jag trodde!

       
  3. Emmas Bokhylla

    1 juli, 2011 at 14:14

    Den verkar oerhort intressant, jag skulle nog gilla den.

     

Kommentera

