RSS

Herr Thurnemans gåtfullhet

04 Jul

När den så kallade Salaligan avslöjade i slutet av 1930-talet kunde rånöverfall och fem mord klaras upp. Polisen hade innan ligan avslöjades, ingen aning om att brotten hörde samman och namnet Salaligan ko till först efter att brotten klarats upp. Dess ledare, Arne Thurneman (eller Sigvard Nilsson som han egentligen hette) hade grundat sällskapet Den hemliga cirkeln strax före det första mordet. Gruppen sysslade med ockultism och hypnos under Thurnemans ledning och hade fem medlemmar.  Namnet Thurneman är ett anagram för manhunter och man tror att det valdes av den anledningen. År 1937 dömdes Arne Thurneman till inlåsning på psykiatrisk klinik på obestämbar tid. Han hamnade först på Säter där man slogs av hans fullständiga avsaknad av moral och känslor.

Författaren Arne Sundelins Fallet Thurneman är ingen vanlig biografi över Sveriges förste seriemördare. Det är ett anarkistiskt romanbygge som inte följer den vanliga kronologin. Tvärtom hoppar den mellan miljöbeskrivningar, polisförhör, läkarjournaler och en fiktiv beskrivning av händelseförloppet. Till en början har jag lite svårt att hålla reda på alla personer och bläddrar flitigt fram och tillbaka till personregistret i inledningen av boken. Dessutom känner jag knappt till Salaligan när jag börjar läsa och störs av att jag inte får berättelsen berättad ”från början till slut”. Arne Sundelin gör det inte enkelt för sin läsare och boken kräver att man är läser koncentrerat. Det är en oerhört fascinerande historia om den oansenlige Sigvard Nilsson som blir den gåtfulle Arne Thurneman. Jag tycker inte riktigt att författaren lyckas med att få mig att förstå honom, men kanske ligger det i  Thurnemans undflyende natur. Jag hade velat läsa mer om hans uppväxt och vad som formade honom till den han blev. Inte heller förstår jag hur han lyckades värva de övriga medlemmarna till sällskapet. Hans karisma lyser inte igenom i den gestaltning av honom som görs.

Trots mina invändningar är det något i romanen som gör att den griper tag i mig. Jag blir inte helt ”blown away” men har svårt att släppa boken, när jag väl kommit in i den.

Författare: Arne Sundelin
Titel: Fallet Thurneman
Förlag: Alfabeta Pocket

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 4 juli, 2011 i Böcker, Biografier, Rec.ex.

 

Kommentera

