RSS

Klaustrofobisk vänskap

08 Jul

The Poison Tree av Erin Kelly har samma obehagliga stämning över sig som Tarts Den hemliga historien eller filmen The Talented Mr Ripley. Boken börjar med en prolog där man snabbt inser att något fruktansvärt har hänt. Som romanens huvudperson uttrycker det:

”I have given up som much and done so many terrible things already for the sake of my family that I can only keep going. I do not know what is going to happen to us. I’m frightened, but I feel strong. I have the strength of a woman who has everything to lose.”

Och så spolas bandet tillbaka. Det är sommaren 1997 då den duktiga studenten Karen möter Biba för första gången. Det liknar en förälskelse, Karen blir genast betagen i den färgstarka skådespelerskan som verkar kunna trollbinda sin omgivning. Biba och hennes bror Rex bor ensamma i ett stort hus. De har ofta fester och huset är alltid fullt av liv. Karen, som delar rum med tre andra seriösa studenter, har nyss brutit upp från sin pojkvän. Karen dras in i Bibas krets och lämnar sitt invanda, trygga liv och för att flytta in hos Biba och Rex. Relationen mellan de tre är nästan symbiotisk. Ingen tycks klara sig utan de andra. Men ju mer tid Karen tillbringar desto fler frågor väcks om Biba och Rex bakgrund. Och när Karen väl kommer till insikt om det destruktiva i vänskapen med Biba är det alldeles för sent. Deras liv är oåterkalleligt sammanflätade för all framtid.

Det är ett ganska långsamt tempo i boken. Ibland kan jag känna mig lite otålig – jag vill veta vad som ska hända NU! Erin Kelly är mycket duktig på att bygga upp förväntningar och lurande faror utan att man riktigt vet vad man kan förvänta sig. Jag gillar det!

Boktoka, Bokhora och Bokbabbel har också läst och tyckt till om The Poison Tree!

Författare: Erin Kelly
Titel: The Poison Tree
 Förlag: Hodder

 
5 kommentarer

Publicerat av på 8 juli, 2011 i Böcker, Spänning

 

5 svar till “Klaustrofobisk vänskap

  1. enligt O

    8 juli, 2011 at 09:41

    Paralleller till DHH och Mr Ripley, då måste jag verkligen läsa!

     
  2. Frida (påhittade nöjen)

    9 juli, 2011 at 08:56

    Jag har hört en del om den här författaren (av Helena på Dark places om jag inte misstar mig) och jag är himla nyfiken på den. Den låter så himlans bra! Efter din recension växer ha-begäret vill jag lova!

     
    • Fru E

      14 juli, 2011 at 21:52

      @enligt O: Ja, det tycker jag. 🙂
      @Frida: Det är verkligen en bok man sugs in i fort!
      @Bokomaten: Tack. Dito. 🙂

       
  3. Bokomaten

    11 juli, 2011 at 15:27

    Ännu en bok på önskelistan. Låter precis som min kopp té, på pricken faktiskt. Du HAR ju så god smak!

     

Kommentera

