RSS

Ian McEwans läskiga debut

18 Jul

Redan 1979 kom Ian McEwans debutroman Cementträdgården ut på svenska. Förra året gav Brombergs ut den i nytryck. Inledningen fångar mitt intresse direkt, lyssna bara:

”Jag dödade inte min far, men det finns stunder när jag tror att jag hjälpte honom på vägen. Och alldeles frånsett att hans död sammanföll med en milstolpe i min egen fysiska utveckling, verkade hans död fullkomligt betydelselös i jämförelse med det som följde. Mina systrar och jag talade om honom veckan efter hans död, och Sue grät förstås en del när ambulansmännen kom och svepte honom i en klarröd filt och bar iväg med honom. Det var en liten tunn argsint gubbe med en massa fixa idéer och gulaktigt ansikte. Jag nämner bara den här lilla episoden om hans död för att förklara hur det kom sig att mina systrar och jag plötsligt hade så mycket cement till vårt förfogande.”

När pappan faller ihop och dör på källargolvet, håller Jack på att hjälpa sin far med cementen som han behöver för att kunna anlägga trädgården som han önskar. Inget av de fyra barnen, eller mamman, sörjer honom särskilt mycket. Han var en tyrann som styrde sin familj med en fast hand. Det kom aldrig något besök till huset och de få vänner barnen hade umgicks de enbart med i skolan, aldrig på fritiden. Kort efter faderns bortgång insjuknar deras mamma. Eftersom hon inte vill söka läkarvård för sitt allvarliga tillstånd, avlider hon strax därpå och de fyra barnen är plötsligt föräldralösa. Det är sommarlov och Jack får idén att gömma kroppen i cementen i källaren som blev över från faderns alltför hastiga avslut på trädgårddsprojektet. Rädslan för att de ska skiljas åt i olika fosterhem gör att de beslutar sig för att göra som Jack säger. Och att aldrig yppa ett ord till någon om det.

Därför kan de fortsätta med sitt liv ostört från vuxen inblandning. Dagarna flyter nästan ihop av bristen på fasta rutiner. När äldsta dottern Julie träffar sin stora kärlek, hoppas Jack att förälskelsen snabbt ska gå över. Inte minst för att han vill ha Julie för sig själv. Men Julie bjuder i stället hem sin pojkvän och snart kommer han och går som han vill i huset. Han märker att syskonen undanhåller något för honom och stanken från källaren gör att han går ned dit för att undersöka varifrån odören kommer…

Det vilar en obehaglig, nästan drömsk stämning över hela berättelsen. Relationerna mellan syskonen känns varken normala eller sunda. Och ju mer tiden går desto mer kittas de ihop av deras mörka hemlighet. Det finns hela tiden känslan av ett okänt hot närvarande, men till skillnad från syskonen, som tror att hotet ska komma utifrån, blir läsaren varse att det är de själva som utgör hotet. Creepy!

Andra som bloggat om Cementträdgården: Kattens värld, Frossa i böcker och Du är vad du läser.

Författare: Ian McEwan
Titel: Cementträdgården
Förlag: Brombergs

 
1 kommentar

Publicerat av på 18 juli, 2011 i Böcker, Kärlek, Psykisk ohälsa, Spänning

 

Ett svar till “Ian McEwans läskiga debut

  1. Emmas Bokhylla

    19 juli, 2011 at 14:43

    Yieks, den later riktigt bra! Och annorlunda!

     

Kommentera

