RSS

Den perfekta sommarlovsboken

20 Jul

För nästan exakt två år sedan skrev jag om Ingelin Angerborns ungdomsbok För alltid. Bland annat skrev jag att den är något att ”sätta i händerna på sommarlovslediga barn”. Well, här kommer en till av samma författare!

När jag läste Ingelin Angerborns senaste bok, Rum 213, så fick jag en sån härlig flashback från sommarlov jag haft som barn. Jag läste den här i en enda sittning och kände mig som 11 igen! Ingelin Angerborn är makalöst bra på att uppfylla (mina) förväntningar! Det är precis så där mystiskt som jag hade hoppats på:

Meja, Bea och Elvira känner inte varandra när de får dela rum på sommarkollot. Det är Elvira som berättar om en sommar hon sent kommer att glömma. Inte bara för att hon fick två nya vänner utan också för alla mystiska händelser som inträffade på det där kollot. Redan när Elvira får veta att hon ska sova i rum 213 så reagerar hon på att det är något märkligt som händer. På vägen till kollot fick hon nämligen se en bil med registreringsnumret RUM 213. Sen slår ett fönster i rummet oförklarligt igen med en ljudlig smäll. Värre är att det börjar försvinna saker från flickornas rum. I brist på rimliga förklaringar börjar de misstänka varandra. Dessutom vaknar Bea av mardrömmar på nätterna då hon ser en vitklädd, rödhårig flicka som ingen annan kan se.

Och mitt i alla skumma händelser är det ett alldeles vanligt kollo. De har disco, badar och paddlar kanot. Dessutom finns det tre killar som är inte helt ointressanta…

Spänningarna som blir mellan tjejerna när de inte kan förklara det som sker är trovärdiga. Samtidigt finns det en del magi och inte alla frågor får ett svar. Det vilar ett gåtfullt skimmer över händelserna. Än en gång påminns jag om likheterna med Maria Gripe. Och det är inte kattskit!

Författare: Ingelin Angerborn
Titel: Rum 213
Förlag: Rabén & Sjögren

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 20 juli, 2011 i Barn, Böcker, Rec.ex., Spänning

 

Kommentera

