RSS

Sa du Sæterbakken?

20 Jul

Osynliga händer fick jag rekommenderad av Carin på Bokzon i Umeå. Hon hade inte läst den själv men hört  någon ur Svenska Deckarakademin rekommendera den i radion. Författaren är norrman och heter Stig Sæterbakken. Jag hade aldrig hört talas om honom förut men en snabb googling talar om att han gett ut fyra böcker på svenska.

Osynliga händer utger sig för att vara en deckare. I huvudrollen finns en utbränd polisinspektör, Kristian Wold, som får i uppdrag att utreda försvinnandet av en 14-årig tjej. Fallet är ett s k cold case och Wold är tänkt att finna svaret på vad som hänt med flickan. Ingen tvivlar på att hon är död, men för att ha en gnutta chans att finna hennes mördare så behöver de hitta hennes döda kropp. Men utredningen går i stå och Wold famlar i blindo. Under tiden inleder han ett passionerat kärleksförhållande med flickans mamma. Han är starkt medveten om det olämpliga i relationen, men förmår inte stå emot Ingrid. När Wold upptäcker att han vill ha Ingrid för sig själv, blir konsekvenserna av denna insikt förödande.

Det här är en nattvart historia som inte riktigt fångade mig. Jag hade svårt att förstå Wold och tyckte att jag fick veta alldeles för lite om hans person. Å ena sidan var han ganska sympatisk å andra sidan så var han inte riktigt klok. Ungefär så. Jag tyckte också att själva brottet och dess upplösning var väldigt blekt, men förstår att det som författaren antagligen ville lyfta fram var passionsdramat. Att han sedan valde deckarintrigen för detta syfte förstod jag först med bokens slutscen. Däremot var den väldigt välskriven språkligt sett. Det finns många fina stycken, som till exempel det här när Wold berättar om sin kärlek till Ingrid:

”Jag hade aldrig varit rädd. Inte förrän nu, när jag såg Ingrid stå där och tänkte att jag kanske inte skulle få behålla henne.
-Kommer du? sa hon.
Jag ville säga något till henne. Jag ville säga något som efteråt gjorde det omöjligt för henne att lämna mig, något som gjorde att förbindelsen mellan oss inte kunde brytas. Det värkte i kroppen. De få meterna mellan oss var nog för att sakna henne. Jag reste mig. Hon vände och gick in i mörkret. Jag följde efter henne. Livet hade varit på väg att gå förbi mig, men nu var det tillbaka, nu kunde det äntligen bli mitt, om jag inte ännu en gång lät det gå mig ur händerna.”

Men, det blir ett ”njae” i betyg från mig ändå!

Andra är mer positiva: Aftonbladet, DN och Dagens bok.

Författare: Stig Sæterbakken
Titel: Osynliga händer
Förlag: Pocketförlaget

 
2 kommentarer

Publicerat av på 20 juli, 2011 i Böcker, Deckare, Kärlek

 

2 svar till “Sa du Sæterbakken?

  1. snowflake

    31 juli, 2011 at 23:09

    Har du varit och handlat på Bokzon?! Jag också. 🙂

     
    • Fru E

      1 augusti, 2011 at 20:47

      Ja! Det var ju efter tips från dig! Har du missat det? Jag länkade till dig också. 😉 Carin var väldigt nyfiken på hur jag kunde känna till Bokzon, så långt hemifrån, så då berättade jag om din blogg. 🙂 Vad köpte du?

       

Kommentera

