RSS

Kristina Ohlsson: Änglavakter

22 Jul

Igår blev jag intervjuad av lokaltidningen på jobbet. De ville, i vanlig ordning vid den här tiden, ha en lista över sommarens mest lånade böcker o s v. Det blev en ganska lång intervju, som säkert bara kommer att utmynna i en notis, men jag fick också frågan om vilken bok jag själv läst som jag kunde rekommendera. Det brukar ju vara en av världens svåraste frågor att besvara men den här gången var det enkelt. Jag svarade förstås Kristina Ohlssons deckare!

Det tog bara en dag tills jag hade läst ut hennes senaste, Änglavakter, och det trots att jag började jobba i måndags. Det säger något om vilket driv det är i hennes böcker. Hon är mästerlig på att avsluta de korta kapitlen så att man hela tiden tänker ”bara ett till” och så är klockan nästan 1 på natten innan boken är slut och dagen efter måste jag gå upp strax efter 6…

Kristina Ohlssons bakgrund som anställd vid Försvarshögskolan och Rikspolisstyrelsen är säkert en viktig faktor till att hennes intriger känns så välkomponerade. Och shit! Hon är född 1979! Så ung och så begåvad!

I Änglavakter hittas en ung studentska mördad i ett skogsparti. Hennes namn är Rebecca Trolle och hon har varit försvunnen i två år. Fredrika Bergman avbryter sin föräldraledighet och teamet med Alex Recht i spetsen upptäcker snart att brottsplatsen innehåller en hel del andra fynd… Spåren leder så småningom till en åldrad barnboksförfattare som dömdes för mord och misstänktes för att ha varit inblandad i sonens försvinnande. Hon har inte sagt ett ord på väldigt länge, men tystnaden är självvald. Nu bor hon på ett servicehem och hoppas att det förflutna aldrig ska komma i kapp henne.

Fredrika Bergman får även en hel del bekymmer på hemmaplan när Spencers namn plötsligt dyker upp bland Rebecca Trolles anteckningar. Hon bestämmer sig för att hålla den informationen för sig själv, men hennes tystnad visar sig få ett högt pris, inte minst i relationen till Spencer. Han i sin tur, har egna problem som han inte delger Fredrika i hopp om att allt ska lösa sig. Inte heller särskilt klokt, ska det visa sig.

Ja, det är rafflande spänning hela vägen, som ni förstår! Det är tur för mig att Kristina Ohlsson skriver på sin fjärde kriminalroman. Den kan inte komma ut fort nog!

Andra tycker: Eli läser och skriver, Bokbiten, Bokbabbel

Författare: Kristina Ohlsson
Titel: Änglavakter
Förlag: Piratförlaget

 
3 kommentarer

Publicerat av på 22 juli, 2011 i Böcker, Deckare, Rec.ex.

 

3 svar till “Kristina Ohlsson: Änglavakter

  1. Monika

    22 juli, 2011 at 17:21

    Det låter toppen. Har hennes tre böcker, olästa, i bokhyllan. Jag ser verkligen fram emot att läsa dem, efter allt jag hört.

     
    • Fru E

      22 juli, 2011 at 21:38

      Olästa? Lyllos dig! Se till att läsa dem… fort! 🙂

       
  2. se

    5 september, 2011 at 12:08

    Det är ju riktigt bra detta!! Tack för alla bra boktips!

     

Kommentera

