RSS

Martina Cole – check!

27 Jul

Jag vägrar att låta den där Boktolvan stressa mig, det var ju en kravlös utmaning, eller hur? Faktum är att den här författaren, Martina Cole, finns med på den. Nu har jag läst 5/12 och känner mig helt ok med det. Antagligen hinner jag inte läsa alla, men det kommer ju ett nytt år…

Martina Cole är en författare jag varit nyfiken på ett tag. Hon skriver spänningslitteratur om den undre världen. The Family, som jag har läst, är hennes senaste. Och den är lång, nästan 500 sidor, vilket tyvärr blir en nackdel…

Christine är mycket ung när hon blir kär i den något äldre Philip Murphy. Christine, som är enda barnet och har växt upp med en mamma som är väldigt överbeskyddande, trivs genast i Philips familj. Den är stor och bullrig, men stämningen är alltid varm och hjärtlig. Och så väldigt långt hennes egen familj. Christine inser också snart att Philip kan vara hennes biljett bort från mammans ständiga förmaningar, hennes chans att bli fri.

Men så blir hon gravid och Philip övertalar henne att behålla barnet och gifta sig med honom. Christine är mer tveksam, det var ju inte riktigt så här hennes planer såg ut. Men samtidigt, hon älskar ju Philip och vill inte leva utan honom. För sent inser hon att hon bara bytt ett fängelse mot ett annat…

Jag brukar ha en aversion mot gangsterfilmer och när jag upptäckte att The Family faktiskt handlar om en gangsterfamilj så tänkte jag instinktivt ”åh nej!”. Men det här är faktiskt riktigt bra. Martina Cole skriver, så vitt jag kan bedöma, väldigt trovärdigt om kulturen i gangsterkretsar. Som t ex det här med heder och hur viktigt det är att man alltid står enade utåt. Att Philip Murphy visar sig vara en psykopat gör det förstås extra spännande! The Family är fin underhållning för stunden. En sån bok man läser för att veta hur det ska gå. Och slutet är faktiskt ganska oväntat… Men, den är lite för lång och Martina Cole kunde ha kortat ner berättelsen lite någonstans på mitten.

Författare: Martina Cole
Titel: The Family
Förlag: Headline

 
 

Kommentera

