RSS

Ingen sommar utan dig

28 Jul

Jenny Hans Ingen sommar utan dig är en direkt fortsättning på Sommaren jag blev vacker. Har du inte läst den och tror att du kommer att göra det, så råder jag dig att sluta läsa nu.

Den här sommaren tycks ingenting sig likt i Bellys liv. Hon, hennes mamma och brorsan Stephen brukar alltid åka till sommarhuset vid kusten så fort skolan har slutat. Där brukar de vara tillsammans med mammans bästa väninna Savannah och hennes två söner, Jeremiah och Conrad. Men så drabbades Savannah av cancer och avled en kort tid senare. Belly var med vid begravningen men där blev allting fel. Särskilt mellan henne och Conrad, som hon varit förälskad i hur länge som helst. Hon var riktigt elak, men det är för sent att ångra sig nu. Conrad vill antagligen aldrig mer prata med henne.

Men så dyker Jer upp och behöver Bellys hjälp. Conrad, som pluggar på college, tycks ha sjappat och ingen vet vart han är. Belly lurar sin mamma att hon ska sova över hos en kompis ett par dagar. I stället åker hon iväg med Jer för att leta efter Conrad. Först åker de ut till hans college, men där vet ingen var han är. Förtvivlad tänker Belly att de aldrig kommer att hitta honom, om han inte är i … sommarhuset! De åker dit och där upptäcker de att en flyttfirma håller på att tömma huset, som är till salu…

Det här är ganska förutsägbart från början till slut. Inte händer det särskilt mycket heller. Ändå är det en härlig känsla i boken och jag läser den med ett fånigt leende på läpparna (tror jag). Triangeldramat mellan Belly och de två killarna är också lite kittlande. Jag kan liksom inte bestämma mig riktigt vem jag tycker hon ska satsa på… och inte hon heller! Det tog ett år mellan ettan och tvåan, innan den kom äntligen kom på svenska. Ny kvällsbön: Snälla låt det inte ta ett år till innan jag får läsa den avslutande delen i triologin.

Hyllan och jag tycker ganska lika, Pocketlover gillade att Jeremiah fick egna kapitel och Boksnackis älskar’t!

Författare: Jenny Han
Titel: Ingen sommar utan dig
Förlag: B. Wahlströms

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 28 juli, 2011 i Böcker, Kärlek, Ungdomar

 

Kommentera

