RSS

Premiär för Jenny Diski

16 Aug

Till den skrivande kvinnans försvar är en roman som fler har dissat än gillat, verkar det som. De allra flesta som inte har tyckt om den, tycks ha läst någon av författarens reseskildringar tidigare. Jenny Diski är känd för sin ovilja att lämna fåtöljen eller, om man så vill, hennes förmåga att göra ingenting. Det är i stort sett allt jag vet om henne, förutom några titlar på böcker hon skrivit förstås.

I början av sommaren fick jag ett tips från en låntagare att jag måste läsa boken som hon skulle lämna tillbaka. Boken var Jenny Diskis Till den skrivande kvinnans försvar och jag, som länge velat läsa Diski, nappade och lånade hem boken. Trots att jag hade läst flera bokbloggar som var mycket besvikna på den.

Och jag tyckte verkligen om den! Berätttelsen som Diski har diktat ihop av verkliga personer från 1500-talet är fascinerande. Inte minst huvudpersonen, Marie de Gournay, är så sorgligt besatt av Montaigne och hans Essayer att jag generas å hennes vägnar, 500 år senare. Hon var ett mycket speciellt barn som lärde sig både läsa och latin på egen hand i sin bortgångne fars bibliotek. När hon som ung kvinna kommer i kontakt med Montaignes Essayer når hon närmast extas och plötsligt ser hon meningen med livet. Hon ska ägna sitt liv åt läsning och litteratur, oavsett vad konventionerna påbjuder för en ung kvinna. När hon så småningom träffar Montaigne på riktigt sticker hon sig med en hårnål upprepade gånger i armen för att bevisa sin kärlek och lojalitet. Montaigne, som enligt Diskis fabulerande hade hoppats på en mycket sötare beundrarinna, chockas. I ett svagt ögonblick erbjuder han henne att bli hans andliga adpotivdotter och därmed är deras gemensamma öde beseglat för all framtid.

Marie de Gournay kommer till Paris och där häcklas hon av de finare litterära salongerna för hennes sociala brister. Själv tycks hon lyckligtvis ganska omedveten om detta, uppfylld av tanken på sin egna förträfflighet som hon är. Men så småning om kommer verkligheten i kapp henne och fallet blir hårt. Trots att jag inte alls förstår mig på Marie de Gournay, hon är rätt så odräglig, så känner jag med henne. Jag beundrar hennes mod att gå sin egen väg, utan en tanke på konsekvenserna. Mycket av hennes udda personlighet kommer säkert av att hon tillbringade mycket tid ensam som barn och därför inte hade någon direkt att interagera med. Ganska sorgligt. Böckerna och den verklighetsflykt dessa innebar, blev till slut mer levande än livet självt.

Jag kommer definitivt att läsa mer Diski! Vilken av hennes böcker är den nästa jag bör läsa?

För fler recensioner: Fiktiviteter som tycker att den är tråkig, Malin tycker att den spretar för mycket och Read on the road fann den läsvärd.

Författare: Jenny Diski
Titel: Till den skrivande kvinnans försvar
Förlag: Alfabeta

 
2 kommentarer

Publicerat av på 16 augusti, 2011 i Böcker

 

2 svar till “Premiär för Jenny Diski

  1. snowflake

    22 augusti, 2011 at 13:36

    Vad härligt att läsa en positiv recension! Jag kommer att läsa den här boken så småningom.
    Fortsätt din Diski-läsning med reseskildringarna/memoarerna tycker jag, själv läste jag Strangers on a train först och det funkade bra, men jag tror inte att det är så förfärligt noga.

     
    • Fru E

      22 augusti, 2011 at 21:19

      Nej, det är nog inte så noga egentligen. Jag var bara nyfiken på vilken som är hennes bästa. Tack för tipset!

       

Kommentera

