RSS

Bokmässe-pepp!

19 Sep

Tre länder – ett språk är ju Bokmässans tema i år. Jag är sorgligt oinläst på tyska författare. Den senaste tyska författaren jag läste var Uwe Timms roman I skuggan av min bror för nästan exakt ett år sen. Det var en roman jag älskade och som överraskade mig positivt. Jag hade egentligen inga förväntningar alls och då är det extra häftigt när man får tag i en bok som så fullständigt drabbar. Annars har jag lite tysk-fobi och känner igen mig i The Book Ponds funderingar. Jag har läst tyska i sex år – ändå kan jag ingen tyska! Hur kommer det sig? Tyska för mig är fortfarande förknippat med torra tyskalärare utan humor, grammatikbryderier (jag säger bara kastrullen!) och nonsensramsor som durch, für, gegen… Nu är jag redo för tyskans revansch! Och jag besökte ju Berlin i våras och älskar den staden så det är klart att tysk litteratur är min grej!

Nu har jag gett mig själv ett löfte till årets Bokmässa (jag tror min tionde rad, om jag räknar rätt) och det är att köpa hem något tyskt! Jag kikade in på förlaget Thorén & Lindskog som enbart ger ut tysk skönlitteratur och läste om deras nya satsning på unga tyskspråkiga författare. Det låter jättespännande och kan kanske vara en tröst nu när inte Uwe Timm kommer. Releasefesten är tydligen på måndag, men jag mailade dem och frågade och böckerna kommer finnas i montern under mässdagarna.

Tyvärr kommer jag bara att besöka mässan på fredagen i år. Därför har jag inte beställt något seminariekort. Med andra ord missar jag Herta Müllers två seminarier. Förhoppningsvis kommer jag ändå få en skymt av henne i vimlet. Hon är så fascinerande. Hade gärna lyssnat på hennes invigningstal på torsdagen…

 
6 kommentarer

Publicerat av på 19 september, 2011 i Böcker, Kuriosa

 

6 svar till “Bokmässe-pepp!

  1. a-lo (the book pond)

    19 september, 2011 at 20:19

    Ja, jag kan inte påstå att min ”tysk-fobi” är helt botad, men jag har iaf studerat bokmässeprogrammet och kommer nog se Cornelia Funke och har även fått ett par namn som är värda att kollas upp. Tyvärr ingen Herta för mig heller, dock

    Durch, für, gegen, ohne, um, aus, bei, mit, nach, zeit, von, zu (sitter som berget även 25 år senare…)

     
  2. Bokomaten

    20 september, 2011 at 12:40

    Ja, åååh, vad jag skulle vilja lyssna på Funke också, men tror inte det går att klämma in när jag är där. Har inget seminariekort så får väl skylla mig själv lite också. Annars har jag läst en del tyskar faktiskt de senaste åren, mest ungdoms- och barnböcker dock. Vuxenlitteraturen har dock fått stå tillbaka för alla anglofila böjelser tyvärr.

     
    • Fru E

      22 september, 2011 at 10:57

      @Bokomaten: Jag är lite kluven till Funke. Tyckte mycket om Bläckhjärta, men Fjäderklubben var ju bara såååå tråkig.
      @Ylva: Oj, en hel familj av tyskalärare. Då förstår jag att du får tunghäfta!

       
  3. Ylva

    20 september, 2011 at 14:49

    Jag har också läst tyska i sex år och resten av min familj är tysklärare, vilket bara har gjort att jag vägrar prata tyska när de är med… Men att läsa tyska böcker på svenska bör jag klara.

     
  4. Hanneles bokparadis

    20 september, 2011 at 19:48

    det blir bara en dag här också

     
  5. Bokomaten

    29 september, 2011 at 09:24

    Jag, men det ska vara fantasy… det håller jag med om. Funke ska hålla sig till det hon är bäst på.=)

     

Kommentera

