RSS

Kortkort om årets bokmässa

25 Sep

I fredags var jag på snabbvisit på bokmässan i Göteborg. Jag åkte tåg upp med jobbet. Det var 45 minuter försenat (och på hemvägen en halvtimme… *suck*) och det var värdefulla minuter för vi hade bara drygt 5 h på mässan.

Jag kan inte hjälpa det, men jag är som ett barn varje år jag besöker bokmässan. I år var det typ tionde mässan för mig och det är klart, en hel del är ju välbekant vid det här laget. Till exempel blir jag inte så starstrucked längre av att se Lasse Åberg eller Björn Ranelid. Men ändå, det är ändå något magiskt över bokmässan som får mina ögon att tindra förväntansfullt redan i entrén.

Jag som inte skulle köpa så mycket, gick därifrån med tre tidskrifter, sju böcker och diverse prylar. Till mitt försvar vill jag noggrant förtydliga att det var inklusive presenter till de andra fyra medlemmarna i min familj. Summa summarum: Spelreglerna av Jonas Karlsson, En vecka i Berlin av Benedict Wells, Sju år av Peter Stamm samt Fyrvaktarens dotter av Ann Rosman (på köpet). Jag är mest glad över mina tyskspråkiga böcker. Jag började läsa En vecka i Berlin på vägen hem och är nästan färdig, så rapport kommer senare i veckan.

Annars sprang jag på gamla kolleger och vänner jag inte träffar så ofta och det är alltid kul. Men roligaste mötet var absolut a-lo från The Book Poond i The English Bookshops monter! Så kul att träffa en bokbloggare helt appropå! Annars missade jag ju både montermingel och bokbloggscafé, eftersom jag var där alldeles för kort tid. Mest intressanta montersnacket var när jag slog mig ner hos GP och lyssnade på Elin Grelsson som samtalade med en kulturreporter om sin bok Du hasar av trygghet. Den har ju bland annat Bokomaten skrivit så fint om. Angående omslaget så fick hon föstås frågan om varför hon valt detta. Hon menade att hon hade överlåtit åt förlaget (Modernista) att ge ett förslag. När hon förstå såg det fick hon en chock och tyckte att det var obehagligt. Men så kunde hon inte sluta tänka på det på flera dagar och kom då på att om omslaget hade den effekten, var det nog rätt lyckat. Man skulle i alla fall komma ihåg boken när man sett den. Lyckad marknadsföring! Och jag blir mer och mer nyfiken på hennes debutroman…

 
6 kommentarer

Publicerat av på 25 september, 2011 i Kuriosa

 

6 svar till “Kortkort om årets bokmässa

  1. Hanneles bokparadis

    26 september, 2011 at 16:16

    Du hann ju med en hel del..

     
  2. Ylva

    27 september, 2011 at 13:03

    Jonas Karlsson vill jag också läsa och Grelsson verkar bra. Kul att du träffade på a-lo.

     
  3. a-lo (the book pond)

    28 september, 2011 at 22:56

    Så skumt, jag skrev en kommentar här för ett par dagar sen, men den laddades visst aldrig?

    anyways, så ville jag bara säga att det ju var lustigt att vi sprang på varann sådär. Kul att se dig!

    Förutom The Moment och The sense of an ending så köpte jag till slut Her fearful symmetry av Niffenegger på EBS. Hade gärna köpt en penguinmugg också, men det fanns det ju inga 😦

     
    • Fru E

      30 september, 2011 at 11:28

      @a-lo: Nej, dålig stil, tycker jag! Både nr 1 och 3 har jag fortfarande olästa i bokhyllan. Får se vem av oss som hinner först! 😉

       
  4. Bokomaten

    29 september, 2011 at 09:26

    Tycker du verkar ha hunnit med mer än jag nästan, trots att du var där kortare än jag t o m. Annars känns det som att EBS är ett säkert bra ställe att springa på folk på, gjorde jag förra året.=) Var första montern jag gick till i år också.=)

     
    • Fru E

      30 september, 2011 at 11:27

      @Bokomaten: Ja, deras monter är ju så rolig! Men i år saknade jag Penguinmuggarna alldeles förfärligt…

       

Kommentera

