RSS

Därför har det varit så tyst.

11 Okt

Här på bloggen har det rått totalt stiltje i en dryg vecka och anledningen till det är att jag och min familj har varit i Turkiet i en vecka! Vi har haft det underbart härligt med molnfri himmel varje dag och 28-30 grader. Dagarna har bestått av bad i pool eller i hav, solning, lite shopping, lek, gratis mat & dryck, men framförallt bokläsning!  Jag hade med mig sex böcker och kom hem med fem utlästa och den sjätte påbörjad. Inte illa, eller hur? Det enda smoket i bägaren var kanske att mixen av litteratur inte var så genomtänkt. Jag gillade alla böcker, men hade gärna sett att de var lite fler deckare. De lämpar sig helt enkelt bättre för sträckläsning än ”vanliga” romaner som ibland skulle bli mer förtjänta av reflektionsbaserad läsning. Men det viktigaste var ju att böckerna inte tog slut!

 Gratis mat och dryck, ja! Vi åkte all inclusive för första gången i mitt liv. Jag känner mig egentligen lite moralisk tveksam till hela grejen med all inclusive, framförallt för att det utarmar den inhemska befolkningens möjligheter att tjäna pengar på turismen och att pengarna i stället hamnar i någon annans ficka, i ett annat land. Men jag måste säga att det var otroligt bekvämt, framförallt när man reser med barn som fortfarande inte alltid är hungriga vid ”rätt”  tillfälle. Hotellet hade dessutom lyckats väldigt bra med att variera buffématen och min taktik att välja en rätt ”i taget” visade sig vara lyckad för att inte tröttna. Dessertbordet dignade av synbara läckerheter i alla storlekar, men visade sig vara en synvilla. Allt var sött och sliskigt och inget smakade som det såg ut att göra. Så det blev mest färsk frukt till efterrätt faktiskt. Apropå färsk frukt! Det fanns vitamindrinkar av färsk frukt som körts i blender, kallad Lecker. När vi låg vid poolen kunde man köpa det i en särskild bar eller bara fortsätta ligga parkerad i solstolen och vänta tills man hörde ”Lecka, Lecka!” ropas ut av försäljaren, likt böneutrop från en minaret, vinka lite lätt och så serverade han dem utan att man knappt behövde röra sig där i solstolen. Näst sista dagen, sent på eftermiddagen, kom jag dessutom på den smarta idén att man kunde gå till den vanliga baren och be om lite Baccardi att hälla i. 🙂

En del shopping hann vi också med när solen gått ner. I Turkiet vimlar det av affärer som säljer märkeskopior som är förvillande likt originalet. Att sitta ner och låta sig bli bjuden på ayran, äppelte och läsk visade sig vara smart för att pressa priset. Vi tjänade en hel del på att bli lite bundis innan prisdiskussionerna satte igång. Lite omständligt, tyckte barnen emellanåt (och särskilt om det inte var deras kläder vi förhandlade om). Här brevid ser ni mina döttrar M och C som tappert väntar på att få gå in i nästa butik.

I söndags när vi skulle åka hem på kvällen, började det blåsa stormvindar och blixtra. På väg till flygplatsen tog det två och en halv gånger så lång tid att ta sig med transferbussen. Långa köer gjorde att det gick framåt i snigelfart. Med 3 km kvar så tittar vi ut genom fönstret för att försöka ta reda på varför var såna köer. Då såg vi hur vattenmassor forsade fram längs det högra körfältet och längs vägkanten hade bilar stannat och stod med vatten upp till halva bilfönstren! Det var kolsvart eftersom strömmen hade gått och människor vadade genom vatten upp till midjan. Helt otroligt. Plötsligt gör bussen en helomvändning och börjar köra mot körriktningen, på fel sida av vägen! Allt för att hinna fram i tid till incheckningen, men det var förstås lönlöst. Det gick inga flyg skulle det visa sig efter ett par timmars väntan. För att göra en lång historia kort, var vi först på flygplatsen i Antalya mellan 20.30 och 03.40, då vi fick sätta oss i en buss som läckte in, utan toalett för att bege oss till en annan flygplats, 6 h därifrån! Väl där hade vi blivit lovade att planet skulle stå boardat och klart. En ren och skär lögn skulle det visa sig eftersom personalen arbetat 15 h redan och var tvungna att vila, enligt säkerhetsföreskrifterna. Kvart i ett på dagen kom vi iväg, drygt 15 h senare än beräknat. Förstå mig rätt, jag har full förståelse för att det kan bli väderproblem och tycker att det är bra att det inte togs några risker, men resebolagets personals agerande och bristfälliga information var under all kritik och det rådde nästan upplopsstämning bland oss resenärer ett tag! Bästa informationen fick vi av Vingresors personal och Solresor reser vi aldrig mer med igen!! Bortsett från detta så hade vi en fantastisk vecka (och det är underbart att vara lite solbränd igen!)!

 
10 kommentarer

Publicerat av på 11 oktober, 2011 i Böcker, Kuriosa

 

10 svar till “Därför har det varit så tyst.

  1. mimmimarie

    11 oktober, 2011 at 21:10

    Trist att avslutningen av semestern blev så kaosartad men roligt att ni hade det bra och du hann läsa så mycket.
    Vi har åkt med Solresor flera gånger och är supernöjda. Troligen hänger allt på vilken personal man träffar på.

     
    • Fru E

      11 oktober, 2011 at 21:53

      @mimmimarie: Men råkade du ut för någon ”kris” då? Det är först då man egentligen kan bedöma kvaliteten, anser jag. Annars är det bara att gratulera dig.

       
  2. Monika

    12 oktober, 2011 at 07:56

    Lustigt! Vi var också i Turkiet, med all inclusive och Solresor för första gången och kom hem i torsdags. Ovädret missade vi ju tack och lov, men det blir varken all inclusive eller Solresor för mig någon mer gång. Vi var i Kemer, var var ni?

     
    • Fru E

      12 oktober, 2011 at 22:15

      @Monika: Vilket lustigt sammanträffande! Vi var i Side, men har vänner som åkte på all inclusive till Kemer i somras och inte alls var lika nöjda med käket. Varför blir det inte det för dig igen? Och ställde Solresor till det för er också? En annan sak, jag har upptäckt att jag inte kan kommentera på din blogg, lite trist. Jag har varken OpenId eller det andra. Kan du ändra inställningarna så gör gärna det! Du har en fin blogg som jag gärna kommenterar på! 🙂

       
  3. Bokomaten

    12 oktober, 2011 at 09:43

    Men vad roligt ändå, trots snöpligt slut!! Misstänkte att du var iväg på några trevligheter eftersom det var lite tyst här. Hoppades att det var så i alla fall.:) Vad skönt det låter. Hoppas inte det stressiga slutet förtog vilan under veckan innan. Noterar att jag minsan läst två av böckerna i din hög också.;)

     
    • Fru E

      12 oktober, 2011 at 22:12

      @Bokomaten: Du är för söt! Det var jätteskönt att äntligen få lite sol och värme. Det har inte varit mycket sånt i den här regionen i sommar. Ladies läste jag efter att ha blivit inspirerad av ditt inlägg om den! Vilken mer har du läst?

       
  4. klok som en bok:-)

    12 oktober, 2011 at 12:05

    Vilka fina barn du har!

    Dålig information kan verkligen förstöra så mycket! Ibland vill man bara höra att de inget vet, bättre det än att de inte säger något alls. Alla fattar ju att de inte kan råda över väder eller alltid veta vad som kommer att hända. Men tur att det var på hemresan i alla fall.

     
    • Fru E

      12 oktober, 2011 at 22:10

      @Klok som en bok: Tack, ja, dom är fina (har en fining till som inte kom med på kort i det här inlägget)! 🙂 Ja, och fram till hemresan hade vi det superduper!

       
  5. Monika

    13 oktober, 2011 at 07:30

    Det är en riktigt lång historia, men den korta versionen är att vår luftkonditionering var trasig och vi fick ingen hjälp alls. Det är inte kul med 28 grader på rummet. Och vår ”reseledare” hade nog faktiskt inte kunnat reda upp någonting alls, speciellt inte någon kris.

    All inclusive är ingenting för mig, jag gillar inte buffé och när jag är i landet med världens godaste mat, så vill jag inte äta ”sjukhusmat” som inte smakar något alls. Jag vill ha turkisk mat.

    Jag har inte tillåtit anonyma kommentarer, det är därför man måste vara inloggad på något sätt. Nu har jag ändrat, men om det börjar dyka upp otrevliga, anonyma kommentarer så ändrar jag tillbaka 🙂

     
    • Fru E

      13 oktober, 2011 at 22:29

      @Monika: Tack för det! Jag måste godkänna alla kommentarer om jag inte godkänt författaren innan. *Peppar peppar* men jag har aldrig råkat ut för några otrevliga! Trist med Solresors icke-agerande, men det befäster bara min bild av dem, tyvärr. Vår buffé innehöll faktiskt en hel del turkisk mat, även om det kunde ha varit lite starkare kryddor.

       

Kommentera

