RSS

Min värsta mardröm i romanform

12 Okt

Jag vet inte hur gammal jag var, men jag var nog inte så stor, när jag såg en dokumentär på tv om mentalsjukhus i dåvarande Sovjetunionen som använts för dissidenter. Jag tänkte mycket på det och hade svårt att föreställa mig en större skräck än att bli oskyldigt behandlad med droger och olika chockterapier, men kanske framförallt att inte bli trodd. Det skrämmer mig fortfarande. Att ”terapimetoderna” på de sovjetiska sjukhusen gjorde allt för att rensa bort obekväma åsikter från deras patienters hjärnor är så förfärligt att jag ryser. Marie Hermansons senaste roman Himmelsdalen, som jag läste med öronen, är också en förfärlig historia och berättar min värsta mardröm.

Det börjar med en berättelse om två enäggstvillingar, Max och Daniel, som växer upp delvis åtskilda från varandra. De har ingen närmare kontakt som vuxna heller. En dag får Daniel ett brev av Max där han skriver att han befinner sig på ett vilohem i Schweiz, Himmelstal (därav titeln) och han vill att Daniel ska komma och besöka honom. Eftersom Daniel precis blivit uppsagd från sitt jobb som lärarvikarie och har det lite knapert ekonomiskt, nappar han på erbjudande att få hela resan och omkostnaderna betalade av Max. Kanske kan han stanna några dagar extra och få lite skön semester gratis, tänker Daniel.

Det visar sig att Max vill lämna Himmelsdalen, men för att checka ut därifrån så behöver han pengar. Pengar som han har placerade hos maffian och som han bara får loss genom ett personligt besök. Därför vill han att Daniel ska ta hans plats och låtsas vara Max under några dagar. Daniel är lite tveksam, men går till slut med på det. Himmelsdalen verkar ju vara ett rätt behagligt ställe.

Men allteftersom dagarna går och blir till veckor, inser Daniel att Max inte tänker komma tillbaka och därför bestämmer han sig för att avslöja bedrägeriet. Det är bara det att ingen tror honom och Himmelsdalen är inte alls det stillsamma vilohem som Max gett sken av att det skulle vara. Och den där semesterresan förvandlas långsam till mardröm.

Åh, det här är så ruggigt läskigt att jag nästan inte iddes lyssna! Magnus Roosman gör ett fantastiskt jobb med uppläsningen! Lite grann påminner Himmelsdalen faktiskt om Patient 67, tycker jag, som jag också gillade väldigt mycket. Det här är årets mest läskiga bok, skulle jag tro (jag har Sankta Psycho och Eldvittnet som potentiella utmanare)! Marie Hermanson är en författare som aldrig upphör att överraska, det är så häftigt! Jag kan bara slänga iväg en hälsning till Vicky att jag verkligen hoppas att hon använder vinsten till att köpa Himmelsdalen – du har en fantastisk läsupplevelse som väntar!

Eli läser och skriver tycker den är ”löjligt spännande” och Lena på Dantes bibliotek skriver att det är ”en av de bästa böckerna jag har läst i år”.

Författare: Marie Hermanson
Titel: Himmelsdalen
Uppläsare: Magnus Roosman
Förlag: Bonnier audio

 
7 kommentarer

Publicerat av på 12 oktober, 2011 i Böcker, Ljudbok, Spänning

 

7 svar till “Min värsta mardröm i romanform

  1. Ylva

    13 oktober, 2011 at 11:18

    Vicky har skaffat boken men vågar inte läsa din recension. Jag vill läsa den men tror att jag kommer att få sömnproblem…

     
    • Fru E

      13 oktober, 2011 at 22:25

      @Ylva: Vad bra att du är uppdaterad! Då väntar vi på vickys reaktioner… 🙂 Min recension innehåller inga spoilers, så av den anledningen kan du lugnt läsa min recension. Däremot är det en läskig bok…

       
  2. a-lo (the book pond)

    15 oktober, 2011 at 22:17

    Varför varför köpte jag inte Hermansson på bokmässan, nu har jag ju köpstopp! Det här låter inte riktigt som den Hermansson jag känner, men som du skriver, hon kan verkligen överraska.

    Jag ser fram emot den här och nu är min plan att ge den till syrran i julklapp så kan jag låna den sen. Mycket smart, tycker jag själv 🙂

     
    • Fru E

      16 oktober, 2011 at 14:05

      @a-lo: Du är inte dum du! 😉 Men hörru, biblioteket då? Det är lååångt till jul.

       
  3. a-lo (the book pond)

    16 oktober, 2011 at 20:41

    Nja, köpstoppet innefattar också lånestopp – från biblioteket vill säga. Jag har aldrig lovat att inte lova från någon annan…

     
    • Fru E

      16 oktober, 2011 at 21:09

      a-lo: Du SKA bara se till att minska din hög med olästa böcker, är det så? 🙂 Bra ambition!

       

Kommentera

