RSS

Filmen måste, måste, MÅSTE vara bättre!

14 Okt

Jag har hört att filmen Water for elephants skulle vara riktigt mysig, men boken är verklligen inget vidare. Den har nyligen getts ut i pocket med filmomslag, men hette tidigare Bröderna Benzinis spekatakulära cirkusshow i bokform. Författaren är amerikanska och heter Sara Gruen.

Vi läste den i min bokcirkel och den fick sammantaget ett ganska lågt betyg. Jag gav den 4 av 10, vilket torde ses som ganska generöst för det här är en roman full av schabloner och med en löjligt oförutsägbar handling. Huvudpersonen Jacob Jankowski studerar till veterinär och har bara en termin kvar när hans föräldrar förolyckas. Det visar sig att det inte finns något arv alls att tala om. Föräldrarnas hus är belånat för att finansiera Jacobs studier. Han ser därför ingen möjlighet att stanna kvar vid college utan bestämmer sig för att dra. Ganska snart blir han allt-i-allo i ett cirkussällskap som styrs av den kallsinnige Onkel Al. När det upptäcks att Jacob har god hand med djuren, blir hans uppgift att se till att de mår bra. En dag kommer den bågstyriga elefanten Rosie till cirkusen för att locka till sig fler besökare. Det visar sig att Jacob förstår Rosie på ett alldeles speciellt sätt och lyckas kommunicera med henne och faktiskt få henne att göra som djurtämjaren vill. Men Jacobs tillvaro på cirkusen försvåras av att han blivit förälskad i cirkusens prima ryttarinna, den undersköna Marlena, som dessvärre är gift med djurtämjaren. Han å sin sida, är oberäknelig och våldsam, romanens bad guy. Berättelsen varvas med nutida scener där Jacob befinner sig på ett ålderdomshem och blickar tillbaka på sitt liv.

Ja, läser man handlingen så låter det kanske inte så pjåkigt, men berättelsen är så uselt skriven att det kunde ha varit en starlet-novell (minns ni, sjuttiotalister?). Och redan från början har jag förutsett vad som kommer att hända *gäsp*.Det här är verkligen en bok man lika gärna kan låta bli att läsa. Se hellre filmen (tror jag)! Det är helt obegripligt att den blivit så haussad av bl. a. Bokhora och av Inga-Lill Mosander från Go´kväll som tycker att […] berättelsen som växer fram är så rolig, är så sjövild, så galen och fascinerande att man omöjligt kan lägga den ifrån sig.”

Författare: Sara Gruen
Titel: Water for elephants
Förlag: Bra Böcker

 
8 kommentarer

Publicerat av på 14 oktober, 2011 i Böcker, Bokcirkel

 

8 svar till “Filmen måste, måste, MÅSTE vara bättre!

  1. Lotta - hyllan

    14 oktober, 2011 at 11:34

    Jag har inte alls varit sugen på att läsa denna, men efter ditt inlägg blev jag faktiskt lite sugen, trots din halvsågning! Det var ”Starlet-novell” som sålde in den. 😉

     
    • Fru E

      14 oktober, 2011 at 13:17

      @Lotta: Aj då! Det var inte meningen! 😉 Men visst, vill du ha en fjäderlätt lättviktare som inte förutsätter någon som helst tankeförmåga hos sin läsare, en sentimental historia med karaktärer som inte verkar ha något inre känsloliv, ja då är Water for elephants precis vad du ska läsa! 🙂

       
  2. Eli

    15 oktober, 2011 at 10:04

    Läste du den på svenska? De som har älskat den har läst den på engelska, vad jag förstått. Kanske en dålig översättning?

     
    • Fru E

      15 oktober, 2011 at 21:59

      @Eli: Ja, jag läste på svenska. Har faktiskt aldrig funderat på om det kan vara översättningen som spökar…? Där kom du kanske på det! 🙂

       
  3. klok som en bok:-)

    15 oktober, 2011 at 14:17

    Har också läst boken i min bokcirkel och sett filmen. Boken gillade jag på grund av beskrivningarna av cirkusen och livet däromkring men annars inte. Filmen är inte bättre, men fick en trea.

    http://mestbaradeckare.blogspot.com/2011/05/water-for-elaphants.html

     
    • Fru E

      15 oktober, 2011 at 21:58

      @Klok som en bok: Jo, men det kan jag hålla med om. Cirkusens historia som skymtade förbi ibland var intressant. Och i pocketversionen inleddes varje kapitel med autentiska fotografier. Också snyggt.

       
  4. Eli

    18 oktober, 2011 at 20:54

    Tyvärr är det ju ofta översättningar som spökar! Jag tänkte försöka få tag på den på engelska och läsa, för nu blev jag nyfiken 🙂

     
    • frue

      19 oktober, 2011 at 21:42

      @Eli: Ja, men läs vettja! Jag ser fram emot att höra din åsikt!

       

Kommentera

