RSS

Ladies

16 Okt

Det var den här recensionen av Johan Hakelius Ladies som gjorde mig så väldigt peppad på att läsa den! Johan Hakelius är anglofilen framför alla och hans kärlek till detta excentriska folk är smittande. Först skrev han om engelska gentlemen i Döda vita män (måste läsa!). Nu har turen kommit till kvinnorna och Hakelius har hittat 10 st paranta damer som han porträtterar i Ladies. Gemensamt för dem alla är att de får Nicole Richies och Paris Hiltons leverne att verka lika oskyldigt som ett barnkalas. Vi talar om här om osannolika och hisnande livshistorier som verkligen kan sägas utgöra exempel när verkligheten överträffar dikten.

Det är en hel del name-dropping runt dessa damer. Det är inte lätt för läsaren att hålla koll på släktskap och ingiften – själv hade jag behövt en bilaga med släktträd eller nåt. Till en början blir jag lite frustrerad och lägger mycket fokus på att försöka hänga med. Men efter ett tag släpper jag dessa krav och då blir läsningen mer lustfylld. Så det är ett tips, haka inte upp er på detaljerna!

Favoritdamen för mig blir Margaret, hertiginna av Argyll (1912-1993) som 31 år gammal ramlar ner i ett hissschakt. Hon sys med trettio stygn i huvudet, flera kotor har spräckts och första kranialnerven (ursäkta?) har skadats. Själv minns hon ingenting av fallet, men tre veckor senare, trots sina svåra skador, kanckar hon den häpne läkaren på axeln när hon virvlar runt på dansgolvet på nattklubben Four Hundred. Imponerande, må jag säga! Kort efter sitt fall blir hon dessutom nymfoman. Eller i alla fall så släpper alla hämningar och hon har sex med otaliga män och bryter därmed en hel del tabun för tiden.

Ladies är både dramatisk och fascinerande, stundtals även lite sorglig. Många av kvinnor tycks inte ha någon egentlig uppgift i livet, vilket måste vara förfärligt. Särskilt när man ha ekonomiska resurser för att verkligen kunna åstadkomma något. Jag imponeras av Johan Hakelius research som måste ha varit något i hästväg och gillar de snygga övergångarna mellan kapitlen, genom vilka den nya ladyn introduceras. Lite får det att tänka på Hipp Hipps hallåa-sketch! Och efter att ha läst klart boken kan jag bara konstatera att jag måste se till att läsa Döda vita män!

Förutom Bokomaten, har bl a DN och Dagens bok recenserat boken.

Författare: Johan Hakelius
Titel: Ladies
Förlag: Månpocket

 

7 svar till “Ladies

  1. Cecilia

    16 oktober, 2011 at 20:11

    Den här har jag också på min lista. Blev ännu mer sugen nu 🙂

     
    • Fru E

      16 oktober, 2011 at 21:12

      @Cecilia: Ja, vad väntar du på? 🙂

       
  2. Bokomaten

    16 oktober, 2011 at 20:17

    Jag tycker fortfarande att det här är något av det bästa och mest lustfyllda jag läst i år. Så glad att den står i hyllan för det här är en bok jag verkligen vill ha och kan återvända till om igen!! Älskar knäppa engelsmän som struntar i alla konvensioner.:) och håller helt med om att halsonts måste ha gjort ett hästjobb i research!

     
    • Fru E

      16 oktober, 2011 at 21:11

      @Bokomaten: Absolut, den här kan man bläddra i fler gånger. Perfekt konversationsämne vid fina middagar med personer man inte känner, tänker jag. 🙂 ”Halsonts”? Du menar Hakelius? 🙂

       
  3. mimmimarie

    16 oktober, 2011 at 20:55

    Lade Ladies åt sidan när jag läst Döda vita män och blev jättebesviken på den. http://mimmimarie.blogspot.com/2011/07/johan-hakelius-doda-vita-man.html

     
    • Fru E

      16 oktober, 2011 at 21:10

      @mimmimarie: Tack, måste kolla vad du skriver…

       
  4. Bokomaten

    17 oktober, 2011 at 11:42

    hahaha, ja se auto-correct… ja, hakelius förstås..

     

Kommentera

