RSS

podpoesi.nu

20 Okt

Fick ett mail om en ny gratistjänst som låter så fantastisk – är  så fantastisk (jag har redan testat) – att jag kände att jag ville skriva om det här!

Det är Albert Bonniers Förlag och Wahlström & Widstrand som satsar på att sprida lyrik digitalt genom podpoesi.nu

”– Man vinner mycket på att försöka ha ungefär samma förhållande till poesi som till låtar, säger Magnus William-Olsson, poet och en av initiativtagarna till satsningen. Ingen tror ju att den enda vägen att uppleva låtar är att försöka förstå vad de ”egentligen” handlar om eller börja analysera deras formella strukturer. Man lyssnar, så öppet man förmår och prövar om man gillar och vill lyssna vidare eller inte. Svårare är det inte.”

Det är en skön inställning till lyrik, tycker jag. Själv är jag dålig på att läsa lyrik, men de få gånger jag har läst diktsamlingar så har jag gillat det. För min del är det kravet på att verkligen förstå vad författaren vill ha sagt, som avskräcker (svensklärare och deras diktanalyser..!). Jag tycker inte om att känna mig dum som läsare och det kan jag göra ibland när jag inte tycker mig förstå dikter. Därför tror jag på att försöka släppa kraven och bara gå på känslan. Tycker jag om språket, formuleringarna, meningsuppbyggnaden, rytmen, ja, då räcker det!

Vid lanseringen finns 16 författare som läser sina egna dikter att välja på. Förutom Malte Persson och Helena Österlund är alla nya namn för mig. Spännande!

 
4 kommentarer

Publicerat av på 20 oktober, 2011 i Tips

 

4 svar till “podpoesi.nu

  1. Hanneles bokparadis

    20 oktober, 2011 at 10:28

    Kul idé, jag är lite periodare..

     
  2. Bokomaten

    20 oktober, 2011 at 10:39

    Vilken fantastiskt bra ide! Har helt missat den här tjänsten, men ska definitivt kolla upp. har också blivit mycket sämre på att läsa dikter. Bryr mig itne så mycket om jag förstår rätt, i vuxen ålderär det ju ingen annan än jag själv som vet vad jag läser ohc tycker.

     
    • Fru E

      21 oktober, 2011 at 18:05

      @Bokomaten: nä, det värsta är om man ska skriva om det på bloggen… 😉 Nej, ärligt, jag bryr mig inte heller särskilt längre, men det där kravet lever kvar sen svenskalektionerna, tyvärr.

       
  3. mimmimarie

    20 oktober, 2011 at 15:31

    Min diktläsning behöver verkligen en puff framåt.

     

Kommentera

