RSS

Bokens Dag del 1

26 Okt

När jag fyllde år förra veckan så fick jag ju en biljett till Bokens Dag och igår kväll var det dags! Först var jag lite tveksam till att gå själv, sen funderade jag och tänkte att jag säkert träffar någon jag känner där – och det gjorde jag (många!). Fördelen med att inte sitta brevid en kompis var att jag kunde sitta och anteckna lite vad som sas där uppe på scenen. Jag satt ganska nära scenen så jag hade full koll på vad författarna gjorde i soffan när det inte var deras tur (inte särskilt spännande, men noterade att Jens Liljestrand satt och gäspade och bläddrade i sin egen bok – lite oartigt, tyvärr fick jag inte det på bild).

 

Först ur var Lars Adaktusson som just kommit ut med sina memoarer. Världens bästa story är den passande titeln. Lars Adaktusson är en intressant person med mycket att berätta. Och han har 30-35 års erfarenhet av journalistik så vi borde nog lyssna. Det blev ett samtal mellan Lars Adaktusson och konfrenciern. Första frågan han får av konfrenciern är vilken situation han upplevt som farligast. Svaret kommer snabbt: Balkan och så berättar Lars Adaktusson att när han fick arbetet som utrikeskorre i Centraleuropa efter Berlinmurens fall så trodde han att han skulle skriva om hur livet gestaltade sig efter Sovjetunionens sönderfall. I stället hamnade han mitt uppe i kriget på Balkan!

Boken består av en hel del anekdoter, men också om moral- och etikfrågor inom journalistiken. Lars Adaktusson är starkt kritisk till att journalister aldrig diskuterar ansvarsfrågan och att de heller aldrig vill kännas vid att de är en maktfaktor i samhället fastän de är det. Han diskuterar också fenomenet med politiska debatter som underhållning och hur denna trivalisering kan komma att hota demokratin i framtiden. Ytterligare en sak han tar upp är sin kristna tro. Uppvuxen som han är i bibelbältet kring Jönköping så är religionen något han har fått med sig med modersmjölken.

Visst blev jag lite nyfiken på Lars Adaktusson! Han gjorde ett gott intryck och verkar påläst. Kanske att jag upplevde honom som lite torr. Inget köp blev det (lite därför att småsnåla jag tyckte att 250 kr är rätt saftigt för en bok, särskilt när de andra författarnas böcker kostade 200 kr).

Nästa författare ut var Anneli Jordahl. Det märktes att hon var van vid att prata inför en stor grupp (=jag och ca 45o personer till) och att hon har en akademisk bakgrund. Hon pratade om sin senaste roman, Augustenbad en sommar. Att hon just valde att skriva om en kurort beror på att hon bor nära Augustenbad, eller Bie som det heter numera. Kurorten ligger strax utanför Katrineholm eller Kerstin Ekman-land, som Anneli kallade det (Kerstin Ekman är f ö en av Anneli Jordahls favvoförfattare). I Augustenbad fanns en läkare som var ganska modern för sin tid (1890-tal) eftersom han hävdade att alkoholism inte var en demon som kunde drivs ut, utan en sjukdom som måste behandlas. Dunderkuren för alkoholim, morfinism och syfilis, som var de vanligaste sjukdomarna bland patienterna i Augustenbad, var sexgradigt vatten.

Anneli Jordahl pratade så väl att jag faktiskt köpte boken i pausen. Jag har ju trots allt bott vid en kurort själv.

Sist ut innan pausen var Amanda Svensson. Jag läste Hey Dolly när den kom ut, men har inte läst Välkommen till världen som hon ju är Augustprisnominerad för. Jag är inte så jättesugen heller faktiskt. Amanda Svensson känns så himla pretto och konstruerad, tycker jag. Jag kan inte rå för det, men jag blir så trött på människor som vill vara så väldigt speciella att de nästan slår knut på sig. Amanda Svensson var ändå rolig att lyssna på. Hon har ju helt klart humor. Men just när hon sa att berättelsen är underordnad språket när hon skriver, att själva skrivandet startar med en språklig explosion inte med en idé om en berättelse, då bekräftades helt enkelt min tanke om att vi inte riktigt är gjorda för varandra. Jag älskar ett vackert språk och språkliga kullerbyttor, men tycker att berättelsen är lika viktig. Vill jag bara njuta av språket så vore det bättre att läsa lyrik.

Amanda Svensson läste lite ur Välkommen till världen och läste så jättefort att man verkligen fick anstränga sig för att hinna höra vad hon sa. Ändå tyckte jag att hon gjorde det bra. Det blev nästan estradpoesi av det. Kanske hennes roman skulle tjäna på att bli lyssnad på istället? Efter Amanda Svensson var det paus och nu gör jag också en paus. Imorgon kommer fortsättningen!

 
8 kommentarer

Publicerat av på 26 oktober, 2011 i Böcker, Kuriosa, Tips

 

8 svar till “Bokens Dag del 1

  1. Vicky

    26 oktober, 2011 at 22:37

    Vilken fin födelsedagspresent. Även jag hoppas på en bokrelaterad sådan inom kort – men jag har även gett andra alterativ som (tyvärr) kanske är enklare att för givaare. Men det är kanske charmen – att inte riktigt veta vad man ska få 🙂
    I vilket fall – Stort grattis i efterskott!!!

     
    • Fru E

      27 oktober, 2011 at 22:16

      @Vicky: Tackar, tackar! Ja, när fyller du år egentligen? Trodde att det var i somras? Hoppas att du får något du uppskattar, bokligt eller ej!
      @mimmimarie: Ska kika vad du har skrivit… Jag satt på rad 3. Du reagerade också på gäspningarna alltså?

       
  2. mimmimarie

    27 oktober, 2011 at 06:31

    Jag var oxo där men såg inte dig. Satt på rad 14 och såg gäspningarna även därifrån. Min rapport kommer senare idag. Kul att jämföra intryck.

     
  3. Hanneles bokparadis

    27 oktober, 2011 at 09:31

    Kul, jag har aldrig varit med, bara läst i tidningen..

     
  4. Monika

    27 oktober, 2011 at 11:27

     
    • Fru E

      27 oktober, 2011 at 22:14

      @Monika: Tack så jättemycket! Ska fundera lite innan jag skickar vidare awarden! 🙂

       
  5. Vicky

    28 oktober, 2011 at 22:46

    Det får förbli en hemlighet – men varje dag som går är en dag närmre… 🙂

     

Kommentera

