RSS

Född på nytt, varje morgon

17 Nov

När jag vaknar finns du inte låter kanske som titeln på en kärleksroman, men det är inte enbart det. Cat Patrick har skrivit en v ä l d i g t annorlunda ungdomsbok som är spännande som en thriller, tankeväckande och är en fin kärlekshistoria. Men den är inte helt lätt att hänga med i, så ska man tipsa om den för ovana läsare så bör man ge dem en förförståelse genom att berätta att…

… London Lane, huvudpersonen, lider av en mystisk åkomma. Hon minns aldrig vad som hänt dagen innan utan måste förlita sig på de anteckningar hon gjort kvällen innan. Däremot får hon ofta minnesbilder från framtiden, om sådant som ännu inte inträffat.

I början så får läsaren ingen förklaring till Londons märkliga minnesluckor, men ju mer man läser, desto mer klarnar det. London blir kär i den nyinflyttade Luke och bråkar med sin bästis Jamie. Hennes mamma ljuger och fattar ingenting. Mycket i Londons liv är som för vilken tonåring som helst. Och hon upptäcker att det ibland också kan vara en befrielse att inte komma ihåg precis allting som hänt…

Jag kan ibland tycka att Luke känns lite väl mogen för sin ålder och förstår inte riktigt hur man kan tappa minnet och samtidigt se vad som kommer att hända i framtiden. Jag tycker att Cat Patrick skulle nöjt sig med det förstnämnda. Det hade varit fullt tillräckligt för en bra story. På plussidan hamnar London, som jag gillar mycket, och sättet den är skriven på.

Andra om boken: Tonårsboken hade önskat lite mer spänning, Boksystrar gillar inte karaktärerna.

Författare: Cat Patrick
Titel: När jag vaknar finns du inte
Förlag: B. Wahlströms

 
2 kommentarer

Publicerat av på 17 november, 2011 i Böcker, Kärlek, Rec.ex., Sorg, Spänning, Ungdomar

 

2 svar till “Född på nytt, varje morgon

  1. Lingonhjärta

    17 november, 2011 at 21:09

    Min systerdotter läste och recenserade den här på bloggen men hon hade problem att beskriva vad den handlade om. Nu förstår jag varför 🙂 Själv får jag läsa den nästa sommar då jag kommer hem. Är jättesugen och ännu sugnare nu på att läsa den!

     
    • Fru E

      17 november, 2011 at 22:16

      @Lingonhjärta: Jag såg det! Gulligt! Själv ger jag den vidare till min trettonåring.

       

Kommentera

