RSS

Vågar man tippa?

20 Nov

Imorgon kl 17.30 är det dags! Då tillkännages vinnarna till årets Augustpris i Stockholms konserthus. Jag har inte läst alls många av titlarna som är nominerade, men tänkte ändå våga mig på en gissning på vilka som tar hem segern.

I kategorin Årets svenska skönlitterära bok hoppas jag mycket på Korparna av Tomas Bannerhed. Jag har precis lyssnat klart på den och kunde omöjligtvis värja mig från Klas och hans far. Dessutom, vilka naturskildringar! Det doftade Småland om texten!

Årets svenska fackbok har jag ju redan talat om för er att det måste bli Elisabeth Åsbrink och hennes fantastiska biografi Och i Wienerwald står träden kvar. Lasse Berg är en stark utmanare, men jag tror inte att han vinner.

Till sist har vi kvar Årets svenska barn- och ungdomsbok. En svår kategori, med flera tänkbara vinnare. Men i år tror jag att det är dags för en bilderbok! Jag tror det blir Konstiga djur av Lotta Olsson och Maria Nilsson Thore (som dessutom August litenär nominerad för sin alldeles egna Petras prick, som är alldeles för sockersöt för min smak).

Läs mer om de andra nomineringarna här.

Hur tror Du att det kommer att gå imorgon?

 
8 kommentarer

Publicerat av på 20 november, 2011 i Böcker, Kuriosa

 

8 svar till “Vågar man tippa?

  1. Bokomaten

    20 november, 2011 at 18:30

    Jag tror inte på en bilderbok i barnbokskategorin, kanske Pojkarna? I de övriga kategorierna har jag för lite på fötterna för att gissa…

     
    • Fru E

      20 november, 2011 at 18:50

      @Bokomaten: Varför inte en bilderbok? Jag tänker, det var väldigt längesen det var en bilderbok som vann, men det kanske det inte var?

       
  2. mimmimarie

    20 november, 2011 at 19:01

    Jag tror som du på Bannerhed och Åsbring. Om barnböckern har jag ingen uppfattning.

     
    • Fru E

      20 november, 2011 at 19:50

      @mimmimarie: Spännande, eller hur? Imorgon vet vi! Jag hoppas nästan att det är någon jag inte läst. Det blir en bra julklapp att önska sig, i så fall.

       
  3. Sofie

    20 november, 2011 at 19:54

    Har för mig att även Cirkeln är nominerad, gissar på att den tar hem ett pris. 🙂

     
    • Fru E

      20 november, 2011 at 21:02

      @Sofie: Jag vet, Cirkeln finns ju som stark kandidat. Men den har ju redan fått så mycket uppmärksamhet!

       
  4. Sofie

    20 november, 2011 at 21:53

    Ja, det har den ju visserligen men tror ändå att den tar hem priset. Blir spännande att se! 🙂

     
  5. Bokomaten

    21 november, 2011 at 14:47

    Jag fick för mig att det var en bilderbok förra året, men det var det ju inte alls. Dä var det ju ”Här ligger jag och böder” ochååret dessför innan var det ju fackboken om skrivande. Då håller jag med dig.:)

     

Kommentera

