RSS

I väntan på tomten…

28 Nov

… så är jag med i En bok om dagens roliga julklappsbyte L. Hon har delat ut hemliga bokvänner hit och dit och nu ska jag svara på några frågor för att underlätta för den (bok)bloggare som ska fixa en julklapp till mig. Själv spanar jag för fullt för att lista ut vad jag ska lägga i mitt paket, som jag ska skicka iväg snart.

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser? Det är ganska blandad kompott. Jag undviker dock fantasy och smäktande kärlek.
* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?) Har flera, men Paul Auster är en favorit. Jag har dock redan flera av honom, dock inte Den röda anteckningsboken som jag är nyfiken på.
* Läser du på andra språk än svenska? Vilka? Ja, engelska.
* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall? Ja, ljudböcker på cd i bilen till jobbet (har ingen mp3 i bilen).
* Samlar du på böcker av någon särskild författare? Nej.
* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var? Nej. Men äger många. Har faktiskt funderat på att leja ut den uppgiften på någon av döttrarna i sommar och betala dem för det. Har redan tänkt att det förutom författare, titel, format och förlag måste stå vilken färg bokryggen har eftersom jag färgsorterar. Är lite besvärligt att komma ihåg emellanåt…
* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!) Det beror på. Jag gillar att variera min läsning. Jag läser ju inte så mycket facklitteratur, men det är mest för att jag inte tycker mig ha tid. Jag skulle gärna vilja.
* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken? Sötsliskigt med lite övernaturliga inslag á la Nora Roberts har inte så stor chans att bli läst av mig. Inte heller fantasy eller för den delen sf. Zombier och varulvar och hela den grejen går också bort.
* Vad har du läst, men tänkt ”Aldrig mer!” om..? Saeterbakken var ingen höjdare. Gillade inte Knausgård heller.
* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken? Anne Tyler! Hon ska vi läsa nästa gång i min jobb bokcirkel! Jag är också nyfiken på Philip Roth.
* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få? Nej, jag blir gärna överraskad.
* Vad gör du helst på fritiden? Läser böcker? Bloggar? 🙂 Förutom det ganska självklara svaret så gillar jag att springa, baka, sticka (men har just nu ett uppehåll sen tidig vår), spela sällskapspel, kolla på film…
* Samlar du på något? Samlar kanske inte, men sparar-på-och-kan-inte-få-för-många bokmärken och tygkassar!
* Favoritfärg? Ingen särskild. Använder mest svart, rosa och naturfärger.
* Teve-serier som du uppskattar? The Wire, Six Feet Under, Downtown Abbey och Bron
* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst? Fru E som tonåring hade svarat Top Gun, men den är knappast representativ för mig idag. 🙂 Har nog inte haft någon favoritfilm sen dess. Gillar mest kärlekskomedier eller thrillers.
* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak? Dricker båda. Är inte så förtjust i för orientaliskt stuk på teet. Och inte i rött te. Kaffet dricks med mjölk och jag gillar en rund smak bäst.
* Vilket slags godis tycker du bäst om? Och hur är det där med naturgodis, egentligen..? Är en riktig godisråtta. Älskar choklad (utom med sprit i) och gillar naturgodis. Inte så mycket nötter enbart utan gärna de som är doppade i choklad eller yoghurt. Lakritskola är också super. Och skumtomtar nu i juletid (särskilt polka-varianten)!
* Stjärntecken? Våg, men är inte troende.
* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul? Prydnadssaker i porslin eller ljusmanchetter är verkligen inte jag!
* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul? Älskar bokmärken och tygkassar. Krämer och andra badprodukter (badkaret är min favvo-möbel) är också mycket uppskattade. Målar ofta naglarna. Hårsnoddar och andra håruppsättningshjälpmedel är alltid bra att få, eftersom jag nästan jämt går runt i en tofs numera och eftersom de jämt tycks försvinna spårlöst (hej älskade döttrar!). Anteckningsböcker och härliga (bläck)pennor tycker jag också mycket om.  Överhuvudtaget blir  jag glad av att veta att någon lagt ner tid och tankemöda på att fixa ihop ett paket åt mig!
* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)? Inget av det.

Så där, min hemliga bokvän. Hoppas att du har fått en bättre uppfattning om vem jag är. Saknar du något i mina svar så är det bara att fråga på!

 
4 kommentarer

Publicerat av på 28 november, 2011 i Kuriosa

 

4 svar till “I väntan på tomten…

  1. Din hemliga bokvän

    29 november, 2011 at 13:53

    Nu ska här fixas julklapp…!

     
  2. Bokomaten

    1 december, 2011 at 13:09

    Det är faktiskt rätt kul att läsa det här om folk och dig även om jag bestämde mig för att inte vara med i klappbytet den här gången trots allt. Även om det verkade kul. När jag läser allt du inte gillar att läsa så tänker jag att dte är ett under att jag nästan ändå gillar allt du brukar tycka om. Du är en av de där supertipsarna vars smak jag brukar gilla, men sedan läsre ju jag varulvs- och vampyrböcker, fantasy, övernaturligt slibb och annat som inte riktigt godkändes av Fru E, hehe. Vilket under att vi ändå sammanfaller så ofta.:)

     
    • Fru E

      1 december, 2011 at 14:22

      @Bokomaten: Ha ha, jag vet. Det var mycket jag inte gillade! Grejen är den att jag visst kan tycka att det är ok med övernaturligheter, t ex spöken och hemsökta hus. Det finns många sådana böcker som jag gillar! Men det är en chansning med såna böcker, helt klart, om man ska köpa dem i present till mig för där är jag väldigt kräsen. Och vampyrer ja, jag läste Meyer och det räckte. Visst var det underhållande för stunden, men ärligt talat blir jag mest förbannad när jag tänker på ”bröllopsnatten” och hur Edward så klassiskt – för en hustrumisshandlare – skulle vara skuldmedveten och klandra Bella som ”lockade” honom så han inte kunde behärska sig. Vad sänder det för signaler till de unga tjejer som läser? Och fantasy kan jag köpa om det är för barn och unga, t ex Bläckhjärta, och tycka om det, men ryser när jag tänker på att ta mig an Robert Jordan eller Terry Pratchett. Du är också en supertipsare! 🙂 (Nu läser jag t ex Mörk jord, tack vare dig)

       
  3. Bokomaten

    1 december, 2011 at 15:13

    Haha, ok, då är jag med på banan för jag är mer förtjust i Sookie än i Twilight t ex(som jag tyckte var helt ok, men inte så fantastiskt hajpade som de blivit kanske) och enorma fantasyprojekt orkar jag inte heller ge mig på.:) Barnfantasy däremot… heeeeelt annan femma.

     

Kommentera

